Plus vervangt gangbare ui voor biologisch: goed voor 2,5 miljoen kilo
Plus zet sinds 2010 in op het verduurzamen van het assortiment, door middel van de ‘vervangingsstrategie’. Hele productgroepen worden vervangen voor duurzame opties; zo wordt voor de consument de keuze gemaakt. Ruim twee jaar geleden verving Plus alle huismerk dagverse zuivel voor biologisch. Met de aardappels zette de supermarkt ook deze stap: het Nederlandse assortiment onbewerkte biologische aardappelen wordt gefaseerd biologisch. De stap naar de uien is vandaag gemaakt. Veel belovend geeft Plus aan, dat er dit jaar nog meerdere acties zullen volgen. De grootgrutter streeft naar een omzet waarin 5 procent biologisch is. Dat aandeel is nu ongeveer 3,5 procent.
Verschil uit eigen zak
„De consument merkt er niks van en blijft dezelfde prijs betalen. Ook met de teler zijn goede prijsafspraken gemaakt. Plus legt het verschil bij”, zegt category manager Cas Cornet van Plus. Volgens Cornet hebben biologische producten bij veel consumenten een duur imago. Door de prijs gelijk te houden, wordt deze barrière weggenomen. Hoe groot dit prijsverschil is, wil Plus niet zeggen.
Teler Joost Jonk, van Twisk van Andel Organics (TVA Organics), licht toe dat hij het een prachtige stap vindt, waardoor er gebouwd kan worden aan een lokale, stabiele markt voor biologische uien. Deze afzet is deels afhankelijk van een grillige export markt. Dit soort initiatieven zijn dan ook belangrijk voor de biologische telers, benadrukt hij.
Ook biodynamische boer Digni van den Dries die namens ‘Team Buitengewoon Biologische Boost’ vele gesprekken met supermarkten voerde vindt het een fantastische ontwikkeling. „Plus verdient hier echt credits voor. Ook TVA Organics en Biobrass zijn te prijzen. Zo’n actie heeft een lange voorbereidingstijd en vraagt de nodige investeringen. Zij hebben de overtuigingskracht gehad naar Plus om deze moedige stap te maken.”
tekst gaat verder onder foto
Gefaseerd
De biologische uien zullen gefaseerd de gangbare uien vervangen. De komende tijd zullen de uien verpakt per drie stuks alleen nog maar biologisch te verkrijgen zijn. In de zomer zal ook de kiloverpakking vervangen worden.
Verhaal blijven vertellen
Elise van Ee, communicatie adviseur duurzaamheid bij Plus geeft aan dat er aan het imago van biologisch nog een hoop moet gebeuren. Zij is dan ook verheugd dat het ministerie van LNV een publiekscampagne op de planning heeft, om de voordelen van de biologische landbouw onder de aandacht te brengen. „Veel consumenten denken dat biologisch duur is. Dit hoeft dus zeker niet altijd zo te zijn. We moeten het verhaal blijven vertellen. Als meerdere supermarkten, en ‘out of home’ ook mee gaan doen, dan zal het beklijven.” Van Ee geeft aan dat Plus veel locaties heeft in kleine dorpen met ‘traditionele consumenten’. Of het nu gaat om biologisch of de eiwittransitie: volgens Van Ee is dit een reden dat Plus extra hard moet werken om de klant te overtuigen een duurzame keuze te maken.