Albert Heijn: klein wolkje moet consument wijzen op uitstoot
De productcategorieën varkensvlees, kip, zalm, vleesvervangers en eieren worden vanaf deze maand voorzien van een uitstootstempel. De uitstoot van landgebruik tot aan de winkel wordt weergeven. Online zijn er 1.100 producten voorzien van zo’n stempel. Albert Heijn is de eerste supermarkt die dit doet.
CO2-equivalent
De uitstoot wordt vermeld in CO2-equivalent (CO2e). Dit geeft de totale uitstoot weer van alle broeikasgassen die de atmosfeer verwarmen, denk aan CO2, methaan en bijvoorbeeld lachgas. Om de invloed van de verschillende broeikasgassen te kunnen optellen, worden de uitstootcijfers omgerekend naar CO2e.
Onafhankelijk gemeten
De meetmethode is transparant, zegt duurzaamheidsdirecteur Anita Scholte op Reimer op Change.Inc. „We rekenen dit niet zelf uit, maar laten dit doen door onafhankelijke partijen. De methode die wordt gehanteerd, is terug te vinden op onze website. Daar zijn we transparant in. De uitstoot wordt altijd weergegeven per kilogram voedsel, zodat klanten de vergelijking makkelijk en snel kunnen maken.” Voor 130 producten in de winkel is de uitstoot berekend via een methode waarbij uitgegaan wordt van specifieke data. Voor de 1.100 producten die online worden verkocht, is een schatting gemaakt. Meer informatie over de onderzoeksmethode gehanteerd door onderzoekspartner Mérieux NutriSciences | Blonk is hier te vinden.
Klein en onopvallend
Hoewel Scholte Reimer aangeeft dat klanten een vergelijking kunnen maken, blijkt dat in de praktijk niet zo eenvoudig. Uit een rondgang in de lokale supermarkt in Biddinghuizen bleek dat slechts één product, de scharreleieren huismerk AH, de uittootstempel voert. De lokale winkelmanager legt uit dat dit waarschijnlijk met voorraad te maken heeft.
De stempel is klein, onopvallend, en moet op de verpakking concurreren met nog veel andere informatie. Een extra schapkaartje wijst de consument op de nieuwe informatie. Bijvoorbeeld: een kilo scharrelei geeft een uitstoot van 2,7 kilogram CO2e. In de productcategorie eieren en zalm worden ook biologische varianten voorzien van een stempel, zodat vergelijking mogelijk wordt. De klant zal aardig kennis van zaken moeten hebben om de weergegeven kilogrammen CO2e te kunnen beoordelen. AH helpt hierbij met een beoordeling van ‘zeer laag’ tot ‘zeer hoog’. Een klant kan op de website zien dat 1 kilogram CO2 gelijk staat aan bijvoorbeeld 5 kilometer vliegen. De grootgrutter tracht zo de klant de uitstoot beter te laten begrijpen. Dit is niet op de winkelvloer zichtbaar en vraagt dus wat zoekwerk op de website.
tekst gaat verder onder foto
Eigen klimaatdoelen
Deze methode zou Albert Heijn moeten helpen om de eigen klimaatdoelstellingen te behalen. De supermarktketen wil zijn CO2e uitstoot in 2030 met 45 procent hebben teruggebracht ten opzichten van 2018.
Duurzaamheidsclaims
Recent werd Albert Heijn teruggefloten door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Het ging onder andere om de claim ‘meest duurzame supermarkt’. De ACM vond onvoldoende duidelijk dat het om de beleving van consumenten ging en niet om concrete duurzaamheidsinspanningen. Ook de claim ‘samen met onze telers/onze boeren werken wij aan een duurzamere toekomst’ beoordeelde de ACM als onvolledig. Er werd naar de website verwezen voor meer informatie.