Prijsverschil biologische en niet-biologische voeding weer iets kleiner
De Consumentenbond bekeek de prijzen van 135 biologische (huismerk)producten bij 8 reguliere en 2 biologische supermarktketens. Gemiddeld zijn biologische producten in de reguliere supermarkt 48 procent duurder dan niet-biologische varianten, maar het verschil is niet bij alle producten even groot, geeft de Consumentenbond aan. De consumentenbond onderzocht veel verse producten zoals groenten, fruit, vlees en zuivel. Daarnaast ook rijst, pasta, koffie, thee en olijfolie.
‘Vooral bij zuivelproducten, rundvleesproducten en pasta zijn er kleine of zelfs helemaal geen prijsverschillen. Een liter biologische halfvolle- of volle verse melk was vaak maar 0,20 euro duurder dan de reguliere melk. 300 gram biologisch rundergehakt kostte bij Jumbo net zo veel als het niet-biologische gehakt en bij Dirk was de prijs van 500 gram biologische en niet-biologische macaroni hetzelfde’, schrijft de Consumentenbond.
Assortiment
Vanzelfsprekend hebben de biologische supermarkten het grootste bio-assortiment: Ekoplaza zegt zo’n 9000 biologische producten te verkopen, Odin 6000. Van de reguliere supermarkten hebben Albert Heijn, Jumbo en Plus het grootste bio-aanbod. Dit verschilt echter wel per moment en filiaal. Aldi werd vanwege het geringe bio-assortiment niet meegenomen in de prijspeiling.
Goedkoopste supermarkten
Biologische producten zijn bij Dirk en Lidl het goedkoopst, blijkt uit de peiling. Consumenten betalen daar 18 procent minder dan gemiddeld voor biologische producten. De biologische supermarkten Ekoplaza en Odin zijn duurder dan gemiddeld.
Abonnement of lidmaatschap kan flinke korting betekenen
'Mijn Albert Heijn Premium' geeft 10 procent korting op het gehele biologisch assortiment, dit kost de klant jaarlijks 12 euro. Klanten van Coöperatie Odin kunnen lid worden en ontvangen zo ledenvoordeel op hun boodschappen. Dit vraagt een eenmalige inleg van 100 euro en een maandelijkse vooruitbetaling, afhankelijk van de gezinssituatie. Het bedrag varieert van 11 euro per maand voor studenten tot 21 euro per maand voor bedrijven. Daarvoor krijgen de klanten gemiddeld 15 procent ledenvoordeel. Bij het opzeggen van het lidmaatschap ontvangen de klanten de eerste inleg van 100 euro terug. Picnic geeft voordeel op biologische en niet-biologische producten wanneer de consument meer in het winkelmandje legt. Bij Ekoplaza kan de klant sparen voor een gratis biologisch product of korting.
Al deze bovengenoemde kortingen zijn niet meegenomen in het prijzenonderzoek van de Consumentenbond. Wanneer dat wel zou worden gedaan zouden de boodschappen dus tussen de 10 en 15 procent goedkoper uit kunnen vallen, als we het voorbeeld van Albert Heijn of Odin nemen.
Reactie Ekoplaza en Odin
Ekoplaza en Odin zijn door de consumentenbond om een reactie gevraagd: Ekoplaza ontvangt de gegevens met gemengde gevoelens. „Het zou een betere insteek zijn als er goed onderzoek wordt gedaan naar de kenmerken die nodig zijn voor een duurzaam voedselsysteem en welke prijs daarbij hoort." De reactie van Odin: „De prijs is belangrijk voor consumenten, maar kijk ook naar de kwaliteit en herkomst. Met het kopen van producten bepaal je als consument ook een beetje hoe de wereld er om je heen uit ziet."
Ruimte voor verbetering
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: „Het biologische aanbod in supermarkten stijgt wel, maar is toch nog vaak beperkt en duur. Dat maakt het voor consumenten lastig om voor biologisch te kiezen, ook als ze dat wel zouden willen. We roepen supermarkten op om hun biologisch aanbod te vergroten en aantrekkelijker te maken.”
Tekst: Anna Veltman
Opgegroeid op het gemengd biodynamische bedrijf van Warmonderhof. Gestudeerd aan de HAS in Dronten en Wageningen UR. Naast het werk op ons biologische akkerbouwbedrijf in Biddinghuizen ben ik werkzaam als redacteur voor Ekoland én trotse eigenaar van een hele grote mobiele kippenkar.
Beeld: Ruth Schriek
Bron: Consumentenbond