Landelijke campagne biologisch voedsel van start
Het bureau Open Now heeft voor het ministerie van LNV de consumentencampagne opgezet. Een vertegenwoordiging van Bionext, Biohuis en BioNederland hebben input geleverd.
Sneak preview
De sneak preview die werd vertoond tijden het congres over kansen voor biologisch in de horeca, laat zien dat er voor verleidelijk taalgebruik is gekozen: ‘Dit is reclame voor heel lekker eten. Het enorme assortiment is een feest van verleiding, ongeëvenaarde smaaksensaties, een nieuwe manier van produceren… Nouja nieuw: het bestaat al een paar miljard jaar. Hoe lekker is dat? Nou heel lekker! Je herkent deze producten aan het label op de verpakking. Biologisch met aandacht voor mens, dier en natuur.' De commercial is ook hier te bekijken.
Adema vindt biologisch belangrijk voor verduurzaming landbouw
Minister Adema geeft in een eigen bericht van LNV een toelichting. Adema: „Er is nog veel onduidelijkheid over biologisch voedsel. Is het nou goed voor de boer, het dier of voor het milieu? Het antwoord is: voor allemaal! Bovendien is het ook nog eens erg lekker. Biologisch speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van de landbouw. Natuurlijk hoeven niet alle boeren biologisch te worden, maar voor boeren die dit wel zijn of die dit willen worden, moet er ook voldoende vraag naar biologisch zijn. Daarom starten we een campagne om de verkoop van biologische producten te vergroten en consumenten beter te informeren over de voordelen van biologisch, want dat zijn er een hoop.”
Gedragsonderzoek
Vorig jaar voerde LNV een gedragsonderzoek uit, waaruit bleek dat consumenten 'uit gewoonte' niet voor biologisch voedsel kiezen. Ook de prijs, of iemand zichzelf identificeert als iemand die biologisch koopt en de sociale norm bleken belangrijke factoren. Verder gaven consumenten die op dit moment geen biologische producten kopen aan dat ze de voordelen van biologische producten niet overtuigend of onderscheidend genoeg vinden om de hogere prijs te rechtvaardigen. Daarnaast liet een onderzoek van de Algemene Rekenkamer zien dat de bekendheid van het keurmerk Biologisch onvoldoende was en dat meer inzet nodig is om dit te verbeteren. Met de campagne geven we hier gehoor aan door biologisch op een positieve manier onder de aandacht te brengen.
Deze campagne is onderdeel van een meerjarige consumentencampagne en loopt tot 30 juni. De volgende 'flight' start september dit jaar. Meer informatie is te vinden op www.allesoverbiologisch.nl