4 september inspiratie event EKO-NL: 'Biologische kwaliteit uit Nederland'

Uit recent onderzoek van Blauw Research is gebleken dat Nederlandse consumenten de voorkeur geven aan biologische producten van eigen bodem. Biologische boeren in Nederland willen niets liever dan hun kwaliteitsproducten in eigen land verkopen. Stichting EKO-Keurmerk zegt hierover: „Om dit mogelijk te maken, is het essentieel dat biologische kwaliteit uit Nederland zichtbaar is op het schap. EKO helpt hierbij, niet als doel op zich, maar als middel om de profilering van Nederlands biologische kwaliteitsproducten te bevorderen. Dit is noodzakelijk om de groei van 4 procent naar 15 procent biologisch landbouwareaal in 2030 te realiseren.”
Gok niet alleen op export
Bavo van den Idsert, directeur Stichting EKO-Keurmerk, benadrukt het belang van het versterken van de thuismarkt voor biologisch: „Alle Europese landen hebben actieplannen gemaakt gericht op het vergroten van het eigen biologisch landbouwareaal. Deze landen werken eraan zelfvoorzienend te zijn in het biologische productie. Nederland is, ook wat biologische producten betreft, een exportland. Gok dus niet alleen op je export. We moeten werken aan de opbouw van de thuismarkt.” Volgens Van den Idsert zijn landen zoals Frankrijk, Denemarken en Duitsland heel succesvol met een nationaal keurmerk. Nederland heeft hierin nog stappen te zetten.
Zet gezamelijk druk op de markt
Van den Idsert geeft ook aan dat de hele sector hierop gezamenlijk zou moeten inzetten. „Als bioboeren gezamenlijk inzetten op biologische kwaliteit van Nederlandse oorsprong, dan zetten we druk op de markt. We moeten kleur bekennen richting onze handelspartners.”
Het evenement zal plaats vinden in De Beleving, op het erf van NZ27 in Zeewolde. De dag wordt afgesloten met een netwerkborrel. Bekijk hier het hele programma.
Hoogtepunten van het evenement
- Presentatie EKO-NL positionering: leer meer over onze nieuwe aanpak voor het zichtbaar maken van biologische producten uit Nederland.
- Paneldiscussie ketenpartijen: over noodzaak EKO-NL positionering voor de groeiambitie van het Nederlandse biologische landbouwareaal.
- EKO-NL Ketenconvenant: ondertekening van een samenwerkingsverband met diverse partijen om de biologische keten te versterken.
- Kick-off EKO influencers promotiecampagne: ontdek de mooiste EKO-NL verhalen en hoe deze campagne de zichtbaarheid van biologische producten zal vergroten.