EKO-NL-keurmerk krijgt boost met convenant
Met nog net even iets strengere duurzaamheidseisen en een gegarandeerde Nederlandse afkomst van producten blijven de recepten van het EKO-NL-keurmerk wel hetzelfde. Toch ziet voorzitter Douwe Monsma het convenant als een boost. „Het is hartverwarmend voor mij als producent dat er zoveel belang wordt gehecht aan herkenbaar en geborgd biologisch product uit Nederland”, zegt hij. „Ik hoop dat we die trots op al het moois dat we in biologisch Nederland produceren met z’n allen kunnen overbrengen op de consument.”
600 producenten
De partijen die het convenant gaan ondertekenen zijn onder meer Bioplant, De Natuurweide, De Weerribben, De Kleinste Soepfabriek, Alleb’ei, Odin, Udea, EKO-Holland, Biomasters/Fruitmasters, Vitam, BD Totaal, Biowinkelvereniging, BioNederland en de Triodos Bank. Meer dan 600 producenten sluiten zich daardoor aan.
EKO-NL start een consumentencampagne en hoopt op meer primaire bedrijven die zich aansluiten. „Uit onderzoek dat we door Blauw Research hebben laten uitvoeren, blijkt dat ongeveer de helft waarde hecht aan herkomst uit Nederland. Dus de eerste 14 ondertekenaars is een mooie eerste stap, maar we hopen dat er nog veel meer zullen volgen de komende weken en maanden.”
Op 4 september organiseert EKO-NL het EKO-event in Zeewolde (FL). Dan gaat dagvoorzitter Michaël Wilde in gesprek met onder meer Nicolette Klijnhout (Skal), Paul Kortekaas (Triodos Bank), René Cruijsen en Roosmarijn Saat (Biowinkelvereniging) over de noodzaak om de biologische productie in Nederland te versterken. Tevens wordt de aftrap van de influencers campagne gegeven. Aanmelden kan hier.