Onderzoek: jonge Duitse consumenten vertrouwen meer op biologische producten dan op merkproducten
In de eerste helft van 2024 zijn de verkopen van biologische levensmiddelen in Duitsland met 10 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, en de omzet nam met 9 procent toe. Deze cijfers komen uit het NIQ Handelspanel en laten zien dat de vraag naar biologische producten blijft groeien, ondanks een lichte daling van de algehele duurzaamheidindex door minder grote aankopen.
Jongeren kiezen voor bio
Een speciale enquête van GfK toont aan dat 47 procent van de ondervraagden biologische producten associëren met hoogwaardige kwaliteit. Petra Süptitz, duurzaamheidsexpert bij GfK: „Ook versheid, dierenwelzijn en gezonde ingrediënten worden eerder aan biologische producten dan aan merkartikelen toegeschreven.” Vooral jonge consumenten hechten veel waarde aan het bio-keurmerk. Bijna de helft van deze groep vindt het bio-keurmerk belangrijker bij hun aankoopbeslissing dan het merklogo.
Steeds meer vraag naar onverpakte producten
Naast de groeiende voorkeur voor biologische producten, neemt ook de vraag naar onverpakte producten toe. Uit de studie blijkt dat 69 procent van de consumenten graag producten zonder verpakking zou willen kopen, en 66 procent is bekend met onverpakte stations in supermarkten. Bij de jongere generatie ligt deze bekendheid zelfs op 83 procent, en het gebruik is ook hoger in deze groep.
Duurzaamheid blijft een belangrijk thema bij de dagelijkse aankopen van Duitse consumenten. Bijna 70 procent van de respondenten is bereid om meer te betalen voor duurzame levensmiddelen en drogisterijartikelen.
Tekst: Robert Hüsken
Robert Hüsken is freelance tekstschrijver en podcastmaker voor diverse bedrijven, media en andere organisaties.
Beeld: Ruth van Schriek Agrio Archief
Bron: GFK