Hoe kijkt de klant naar zaadvast?
Lees hier het interview met Merle Koomans van Dries
Bij de Odin-winkel in Ede zijn sommige klanten nauwelijks bekend met het thema, terwijl anderen herkenbaarheid aanmoedigen: „De actie van pompoenzaden terugsturen naar de teler is mij bijgebleven.”
Biologisch en lokaal
De Odin-winkel in Ede ligt in een straatje in het centrum vlakbij het station. Ondanks dat donderdagen rustige dagen zijn volgens de winkelmanager, zijn er wat klanten hun dagelijkse boodschappen aan het doen. Op de vraag of ze bekend zijn met zaadvaste rassen zijn de reacties wisselend. Bij sommige klanten roept het woord vooral vragen op en moet er eerst worden uitgelegd hoe de vork precies in de steel zit voordat er instemmend wordt geknikt. Een enkele klant is wel op de hoogte van de discussie die er speelt en moedigt een groter aanbod in de winkels aan, maar het is voor hen niet de belangrijkste reden om voor Odin te kiezen. „Voor mij zijn biologisch en lokaal de belangrijkste drijfveren”, aldus een van de klanten.
Een hoogzwangere dame laadt wat groenten in haar mandje: „Je ziet langzaam wat stappen in de transitie van vegetarisch naar plantaardig en van gangbaar naar biologisch. Wie weet worden zaadvaste rassen, en daarmee de autonomie van de boer, straks ook een thema in de verschuiving in ons voedselsysteem.”
Familie Pompoen
Een oudere man haalt een herinnering op van de Familie Pompoen actie, een actie die een aantal jaar geleden door Hofweb, Stichting Warmonderhof, Stichting Demeter, Odin en Coöperatie De Zaderij werd georganiseerd. Dit project had de insteek om consumenten te betrekken bij zaadvaste rassen en het selecteren van zaden door ze te vragen om zaden van lekkere pompoenen terug te sturen. „Deze actie is mij bijgebleven, dat zijn leuke initiatieven en heel tastbaar. Zo kan je klanten meenemen in het verhaal.”
Tekst: Lotte Opdam
Beeld: Susan Rexwinkel