Rijksoverheid start half september weer met publiekscampagne voor promotie biologisch voedsel
De campagne vloeit voort uit het Actieplan voor groei van biologische productie en consumptie en stimuleert consumenten meer en vaker voor biologische producten te kiezen. Uit gedragsonderzoek blijkt dat een gefaseerde strategie belangrijk is. De focus bij de promotie ligt op het koppelen van positieve emoties en beleving aan het Europees biologisch keurmerk.
De aftrap van de publiekscampagne was in juni al. Ook toen was de commercial (zie video hieronder) op tv te zien. In september zal van week 38 tot en met 40 hetzelfde spotje weer te zien zijn.
De commercial
Op de ‘out of home uitingen’ pronkten in juni friet, bananen, tomaten en appels. In september zijn dat andere producten. Sepha Smit van RVO heeft met de werkgroep markt van Biohuis/BioNederland/Bio Winkelvereniging besproken of het logisch is de Elstar-appel, winterpeen en jong belegen te promoten, waarbij is gekeken naar het volume, het seizoen en de oogst. Daar kan de sector zich in vinden. David de Graaf van Prisma Fruit legt dit uit: „De Elstar-appel is een goede keuze. Deze is van september tot mei altijd beschikbaar."
Oproep
Willem Groenenberg, voorzitter van de werkgroep, doet een oproep aan de boeren en betrokkenen: „De bal ligt nu voor het doel. Het is nu aan ons allen om deze erin te schoppen. Iedereen kan een veelheid aan producten in de spotlight zetten zodat consumenten op de winkelvloer het juiste besluit nemen. Hiervoor is het belangrijk goed samen te werken met de handelshuizen en iedereen aan te laten haken en te laten knallen.”
Reclamefolders en online
Sepha Smit vult aan: „De folders van de retailers zijn zeer belangrijk, met het oog op het bereiken van de consument. Bij de start van de campagne in juni zagen we een brede participatie van retailers en producenten. Er is veel gedaan om consumenten te activeren. Dat willen we nu natuurlijk weer en het liefst nog meer. Uit de evaluatie blijkt dat iedereen weer mee gaat doen.”
Iedereen die wil aanhaken en ook zijn of haar biologische producten wil promoten, kan gebruimaken van een speciale toolkit. Deze is te vinden op allesoverbiologisch.nl.
Vervolg
De campagne is meerjarig en krijgt een vervolg in 2025. Ook dan zal deze zich richten op het koppelen van positieve emoties en beleving aan het Europees biologische keurmerk.
Tekst: Bas Lageschaar
Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.
Beeld: Rijksoverheid
Bronnen: Biohuis, Rijksoverheid