Protest tegen regeneratief greenwashing bij landbouwtop in Amsterdam
De top, die drie dagen duurt, richt zich op regeneratieve landbouw, maar wordt grotendeels gesponsord en gepresenteerd door agro-multinationals zoals Unilever, CocaCola en Rabobank. De actievoerders beweren dat de term ‘regeneratief’ zijn betekenis heeft verloren en voornamelijk wordt gebruikt als marketingtool. Volgens Amaia van de actiegroep ASEED (Action for Solidarity, Equality, Environment and Diversity) is de top meer gericht op marketing dan op daadwerkelijke verduurzaming van de landbouw.
De activisten bekritiseren dat er weinig regeneratieve boeren aanwezig zijn op het evenement, dat volgens hen voornamelijk wordt bezocht door investeerders, duurzaamheidmanagers en marketingadviseurs van grote bedrijven. Ze roepen de aanwezige boeren op om de top te verlaten en samen met hen te werken aan een eerlijker voedselsysteem.
Biologische landbouw
Ronald van Marlen, een van de protestleiders vanuit het Agroecologie Netwerk, benadrukt de noodzaak van verandering en wijst naar biologische landbouw en agro-ecologie als oplossingen waar honderden boeren al mee bezig zijn. Deze laatste kent geen certificering zoals het biologische keurmerk, maar is een boerenpraktijk, sociale beweging en wetenschap die zich activistisch opstelt en zich inzet voor een rechtvaardig voedselsysteem met veel autonomie voor boeren.
Tekst: Lotte Opdam
Beeld: Lotte Opdam