Nieuw keurmerk gelanceerd in Zeewolde
EKO NL
Die boer die volgens Van den Idsert van Stichting EKO-keurmerk het vertrekpunt is, vindt het logisch dat bio uit Nederland komt. Daarom is dit nieuwe keurmerk van belang. Het is goed om dat te vermarkten én vooral ook minder exportafhankelijk te worden. „En boeren zijn zich ervan bewust dat zij de hele keten nodig hebben.”
Samen vol positieve energie
Udea, Odin, Agrifirm en EKO Holland zijn enkele van de ondertekenaars; „Ja. Het is boven verwachting: het was een heerlijke middag in Zeewolde, waarbij het mooi was om te zien dat de energie in de sector om de schouders onder NL te zetten, groot is. Samen willen en kunnen we een gezicht geven aan NL en dit herkenbaar maken aan de consument. Die, blijkt uit onderzoek, heel graag, zelfs veel liever, producten uit Nederland koopt.” Van den Idsert is enthousiast: de zichtbaarheid van biologische producten uit Nederland wordt op deze wijze groter en vier influencers zullen bijdragen aan de promotie van de Nederlandse biologische sector op social media. Actrice Sanne Vogel is er één van.
Als land onderaan bungelen
Uit recent onderzoek bleek namelijk dat Nederlandse consumenten dus de voorkeur geven aan biologische producten van eigen bodem. En volgens Van den Idsert willen biologische boeren in Nederland niets liever dan hun kwaliteitsproducten in eigen land verkopen. „Dit is niet alleen goed voor de boeren en consumenten, maar ook voor het dierenwelzijn, de gezondheid, de natuur, de biodiversiteit in de regio en het verkleinen van de klimaatvoetafdruk. Om dit mogelijk te maken, is het daarom essentieel dat biologische kwaliteit uit Nederland zichtbaar is op het schap. EKO helpt hierbij, niet als doel op zich, maar als middel om de profilering van Nederlands biologische kwaliteitsproducten te bevorderen. Dit is noodzakelijk om de groei van 4 naar 15 procent biologisch landbouwareaal in 2030 te realiseren. Nederland loopt daarbij namelijk flink achter, terwijl de consument voor versproducten wel een voorkeur heeft voor Nederlandse herkomst.”
Aanvullende eisen die bij het EKO-NL keurmerk horen zijn onder meer 180 dagen weidegang en 5 procent van het areaal moet de bestemming natuur en landschap hebben. Maar, is de markt wel klaar voor die eisen? „Dat onderzoeken we nog”, zegt Van den Idsert.
Groei areaal elders is gevaar
Het EKO-NL keurmerk richt zijn focus op de gegarandeerde herkomst van biologische primaire producenten uit Nederland. Om de beschikbaarheid van Nederlandse biologische kwaliteit met EKO-NL keurmerk zo groot mogelijk te maken, voert Stichting EKO-keurmerk gesprekken met alle primaire sectororganisaties om collectief aan te sluiten, en met handels- en verwerkingsbedrijven, merkhouders en retailers om gezamenlijk de schouders te zetten onder Biologische kwaliteit uit Nederland herkenbaar aan het EKO-NL keurmerk. Dat is in het EKO-NL Convenant op 4 september ondertekend door de deelnemers.
Vergroting van de vraag naar Nederlands biologisch product op de binnenlandse markt is van groot belang, want Nederland bungelt in de onderste regionen als het om biologisch areaalaandeel gaat. Door achtergebleven marktontwikkeling op de binnenlandse markt zijn onze biologische boeren sterk afhankelijk van de export. En daar wringt de schoen, want de export wordt onzekerder door de sterkere groei van het landbouwareaal in de landen om ons heen. Daarom moet de afzet op de thuismarkt worden vergroot en de EKO-NL positionering kan daarin versterken.
Intussen doorontwikkelen
Stichting EKO-keurmerk blijft zich inzetten voor de doorontwikkeling van de biologische landbouw in Nederland. Met de biologische zuivelsector is vorig jaar een equivalentie-overeenkomst afgesloten waarmee de Aanvullende Normen Biologische Zuivel overgenomen zijn door EKO-NL. Langs die weg wil Stichting EKO-keurmerk ook met de andere deelsectoren overeenkomsten sluiten, maar deelsectoren worden zelf verantwoordelijk voor de inhoud.