Ook in 2023 kopen mensen meer biologisch voedsel
De supermarkten blijven de belangrijkste plek voor consumenten om biologische proudcten te kopen. In 2023 werd daar voor 1,3 miljard euro aan producten verkocht. De speciaalzaken zijn met een omzet van 400 miljoen in 2023 een andere belangrijk afzetkanaal voor biologische voeding. De foodservice (horeca, catering etc.) was goed voor een omzet van 316 miljoen in 2023.
Aardappelen, groenten en fruit is met een omzet van 447 miljoen euro de meest verkochte productgroep binnen het biologische segment in 2023, gevolgd door zuivel met 354 miljoen euro. De ontwikkelingen van de bestedingen in het biologische segment hebben in 2023 te maken met een sterke inflatie. De 11 procent stijging van dit jaar is vergelijkbaar met een gemiddelde stijging van de voedselprijzen in 2023.
Impact Covid-19
De bestedingen aan biologische voedingsmiddelen hebben een lange periode in de lift gezeten. Tussen 2010 en 2015 was die stijging soms nog wel hoger met een jaarlijkse toename van 20 procent. Tussen 2015 en 2019 is de omzet van biologische producten jaarlijks met 5 tot 8 procent gestegen.
In 2020 en 2021 was de situatie anders door COVID-19 met ontwikkelingen van tussen een daling van 1 procent en een stijging van 2 procent. Daarna steeg de consumptie weer, want in 2022 en 2023 waren er jaarlijks stijgingen van zo’n 11 procent geweest.
Verantwoording
Het onderzoek wordt gedaan in supermarkten, speciaalzaken voor duurzame voeding en de foodservice (bijvoorbeeld horeca en catering), samen goed voor naar schatting circa 90 procent van alle bestedingen aan voedsel in een normaal jaar.