Consumenten kopen meer biologische versproducten ondanks inflatie
Het marktaandeel van biologisch in de supermarkten steeg naar 3,5 procent. In de supermarkten zijn AGF (31,2 procent), vis (31,1 procent) en Brood & banket (25 procent) de sterkste groeiers in procenten. AGF, Houdbaar (droge kruidenierswaren, DKW) en zuivel zijn de grootste stijgers in geld. Bionext schrijft: ‘De stijging van het aandeel biologisch is iets hoger dan de inflatie. Daarmee stijgt ook het volume voorzichtig.’
De sterkste stijgers in de hoofdcategorie Vers zijn: fruit (91 procent), aardappelen (31 procent) en kaas (28 procent). De enige dalers in de hoofdcategorie Vers zijn: vleesconserven/rookworst (-19 procent), varkensvlees (-10 procent) en pluimveevlees (-6,7 procent).
Scanningsdata
De supermarktcijfers zijn afkomstig uit de Duurzaamheidsmeting die Circana samenstelde in opdracht van Bionext. Eerder maakte de organisatie op basis van CBS en Skal Biocontrole-cijfers al bekend dat het areaal biologisch in Nederland met 9,5 procent is gegroeid.
Circana verwerkt de scanningsdata van alle supermarkten, met uitzondering Aldi en Lidl, die samen 16,3 procent marktaandeel hebben gerealiseerd over 2023. De gepresenteerde supermarktcijfers omvatten daarom 83,7 prcoent van de totale supermarktomzet.
Bionext: ‘Bij een aandeel in bio gelijk aan het gemiddelde van 3,5 procent zou de biologische omzet van Aldi en Lidl 198,5 miljoen euro bedragen. Bedraagt het percentage bio de helft van het gemiddelde aandeel, dan zou biologische omzet van Aldi en Lidl 99,3 miljoen euro bedragen. De totale omzet van biologisch in alle supermarkten zou daarmee op ruim 1,4 miljard uitkomen.’
Kosten
Paulien Hoftijzer, Manager Marketing & Communicatie Bionext, schrijft in het Trendrapport: ‘Het jaar 2023 was voor de biologische sector een jaar van contrasten. Net als in het voorgaande jaar werden we geconfronteerd met uitdagingen als de inflatie, de aanhoudende energiecrisis en de koopkrachtcrisis, die de kosten voor onze biologische ondernemers verhoogden. Er waren echter ook mooie ontwikkelingen. Zo kiest de consument steeds vaker voor voeding met een duurzamer keurmerk. Uit de omzetcijfers van 2023 blijkt dat Nederlanders vaker en meer biologisch kopen dan in 2022, met name verse producten (+57 procent dus, red.). Opvallend is de enorme groei van biologische fruit, vis en kaas.’
Tekst: Guus Daamen
Als zoon van een fruitteler opgegroeid tussen de appelbomen in Gelderland. Tijdens mijn master Journalistiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam mij verder gespecialiseerd in politiek. Schrijft voor Agrio voornamelijk over Politiek en Beleid. Luistert, vraagt en onderzoekt. Andere passie: sport.
Beeld: Ruth van Schriek
Bron: Bionext