Het verhaal belangrijker dan de certificering voor zelfbedieningswinkel Oogst
Oogst heeft sinds twee jaar winkels geopend in het centrum van Leiden, Woerden en Haarlem. Dit jaar is er ook een eerste winkel geopend op een boeren erf in Montfoort. Producten van lokale boeren worden verzameld, en met een duidelijk verhaal in de winkel verkocht. Op drukke momenten staat er personeel in de winkel, op andere momenten kan de klant zichzelf bedienen. Recentelijk hebben zij hiervoor financiële steun ontvangen van Stichting Doen en de Rabo Foundation.
Opvallend is dat het winkelconcept uitgaat van ‘natuur inclusieve’ en ‘regeneratieve landbouw’. Hoe kijken zij aan tegen het Skal keurmerk? Fennie Lansbergen legt uit. „Voor ons is het belangrijk dat de boeren en makers werken volgens de belangrijkste principes van biologisch. Dat vinden wij: geen kunstmest, geen bestrijdingsmiddelen en genoeg ruimte voor dieren. Daar selecteren wij onze boeren op. Maar, ze hoeven niet per se gecertificeerd te zijn, al is ongeveer 90 procent dit wel.” Lansbergen ziet hier in geen probleem. „Wij kennen alle boeren en halen zelf de producten op. We zien hoe ze werken. Er zijn ook boeren in omschakeling, die willen wij ook helpen. We moeten er niet te strak in zitten. We vertellen het verhaal van elke boer, dat is inzichtelijk voor de klant.”
Vertrouwen
De klanten van Oogst hebben dus vooral vertrouwen in het beoordelingsvermogen van de winkeliers. „De klanten weten dat wij de selectie voor ze doen. In onze winkel kunnen we het verhaal vertellen. Dat kan natuurlijk niet overal. In een supermarkt is een keurmerk wel heel belangrijk. De klanten voelen dat wij korte lijntjes hebben met de boeren en ze hebben ook korte lijntjes met ons. We krijgen ook regelmatig vragen, bijvoorbeeld over slachtmethoden.”
Te ingewikkeld verhaal
Is ‘regeneratief’ belangrijk voor de klant? Lansbergen denkt dat dit voor een heel kleine groep belangrijk is. „Eerlijk gezegd communiceren we er ook steeds minder over. Het is een ingewikkeld onderwerp. Veel mensen weten niet eens precies wat biologisch is, regeneratief is dan al helemaal ingewikkeld. De klanten weten dat wij er achter de schermen heel diep in duiken, maar in onze communicatie gaat het er vooral om dat het lekker is, waar het vandaan komt, wat je met de producten kan doen.” Volgens Lansbergen weet een kleine, bewuste groep klanten de winkel sowieso te vinden. De uitdaging is dus vooral om een grotere groep mensen te trekken. „Deze groep gaat niet ‘aan’ op regeneratief of biologisch. Sterker nog, soms denk ik dat dit nog niet in hun beeld van zichzelf past. Men denkt dan ‘nee, dat is dus niks voor mij’.”