Omzet biologisch groeit 51 procent in vijf jaar tijd
Uit de cijfers van CPS GFK blijkt dat biologisch twee keer zo hard groeide dan de rest van de markt, die tussen 2019 en 2023 met 25 procent groeide. ‘De forse groei is aanbod gedreven’, concludeert belangenorganisatie Bionext. ‘Het biologische assortiment is sinds 2019 in veel winkels uitgebreid en er is meer aandacht voor biologisch op de winkelvloer. Een groter aanbod is het meest effectief voor de groei van biologisch.’
Cruciale rol supermarkt
Supermarkten zijn goed voor 76 procent van de biologische omzet en spelen om die reden een cruciale rol. ‘Veel supermarkten hebben hun biologisch assortiment flink uitgebreid’, signaleert Bionext. ‘Ook kiezen supermarkten er vaker voor om producten standaard als biologisch aan te bieden, wat bijdraagt aan een hogere biologische omzet.’
Plus 10 procent
In de eerste helft van dit jaar nam de biologische omzet verder toe. Biologisch groeide de eerste zes maanden van 2024 met 10 procent, terwijl de rest van de markt met 2 procent afnam. Biologisch groeide dus 12 procent harder dan de totale markt. Het biologisch marktaandeel is nu 4 procent. Het omzetaandeel van biologische vers steeg naar 5,8 procent.
Kip en gevogelte
Een aantal categorieën groeide harder dan 10 procent omzetgroei van de totale markt: de verkoop van biologische kip en gevogelte groeide dit jaar met maar liefst 31 procent, citrusvruchten met 13 procent en yoghurt en tomaten met 11 procent.
Duwtje op de winkelvloer
Ook nudging, waarbij producten in de supermarkt extra worden uitgelicht, blijkt effectief in het stimuleren van de verkoop van biologische producten, concludeert Bionext. ‘Door middel van een duwtje op de winkelvloer worden consumenten geholpen om vaker biologisch te kiezen.’ Tussen 2021 en 2024 vonden er zeven nudges plaats in supermarkten.
Schapkaartjes en stickers
Door de inzet van schapkaartjes, raam- en vloerstickers steeg de omzet gemiddeld met 20 procent. Een initiatief van de driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio uit Europa’, om consumenten vaker voor biologisch te laten kiezen. Consumenten worden op die manier vaker gewezen op de voordelen van biologisch voor dierenwelzijn en milieu, zoals: ‘Kies voor biologische avocado en bespaar een douchebeurt van 3 minuten’.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Susan Rexwinkel Agrio archief