Ekoplaza wint prijs voor meest duurzame supermarktketen
Ekoplaza ziet het winnen van de prijs als een mooie erkenning van de principiële keuzes die het al meer dan veertig jaar maakt voor een voedselketen ‘waarin alles klopt’. ‘Van 100 procent biologisch tot luchtvrachtvrij en geen chemische bestrijdingsmiddelen: we blijven trouw aan onze waarden’, aldus de biologische supermarktketen.
Hele keten
Steven IJzerman, manager kwaliteit bij Ekoplaza, nam de prijs samen met marketingmanager Hans van Mierlo in ontvangst: ‘Deze award voelt als waardering voor ons werk om in elke stap van de keten duurzame en eerlijke keuzes te maken. Van onze leveranciers en boeren, die we langetermijnzekerheid en eerlijke prijzen bieden, tot onze collega’s in de winkel en speciaal voor onze consumenten, voor wie we het makkelijk, leuk en lekker willen maken om voor biologisch te kiezen. Samen maken we duurzame boodschappen toegankelijk én betrouwbaar.’
Uitzonderlijk inzet
De prijs ABN-AMRO Sustainable Retailer of the Year is voor de retailer die zich uitzonderlijk inzet op duurzaamheidsgebied, waarbij er onder andere wordt gelet op duurzaam assortiment, een duurzame keten en of er bewustwording wordt gecreëerd bij de klant. De jury, bestaande uit afgevaardigden van ABN AMRO, Fairtrade Nederland, Zeeman, Bever, Kringloopwarenhuis Het Goed, Buckaroo, Global Sustainable Enterprise System en Q&A Retail, nomineerden op basis van vier criteria drie duurzame retailers in Nederland die het beste hebben gepresteerd.
Videopitch
Op het gala van de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’-verkiezingen kregen de deelnemers door middel van een videopitch de kans om het oordeel van de jury te beïnvloeden door hun stem uit te brengen op één van de drie genomineerden. Het juryoordeel bepaalde voor 50 procent de uitslag van de prijs, de overige 50 procent werd door stemmen bepaald.