Brabantse bioboeren pakken de handschoen op: samen naar 15 procent biologisch in 2030
„Biologische boeren zoeken meer en meer actief ketenpartners op, zoals supermarkten, voedselfabrikanten en cateraars”, zegt Pipie Smits van Oyen, voorvrouw van Biohuis, in een persbericht van ZLTO. „In de keten leven we in afhankelijkheid. Daarom is een open gesprek over knelpunten en oplossingen goed.” Volgens Smits ligt een van de uitdagingen in het zichtbaar maken van de waarde van biologisch tot op het bord van de consument. „In het doorgeven van het verhaal door de keten heeft iedereen een rol. Samen gaan we voor een winnende positionering van biologisch in bedrijfskantines en supermarkten.”
Supermarkten tonen ambitie
De meeste biologische producten worden verkocht via supermarkten. Tijdens de Bioboerendag presenteerde PLUS Supermarkten hun ambitie om biologisch de norm te maken. Zo vervangen ze steeds meer huismerkproducten door biologische alternatieven. Ook HAK kondigde aan dat hun volledige assortiment over drie jaar van biologische oorsprong zal zijn.
Hutspotakkoord stimuleert groei
Een belangrijke motor achter de groei van biologische landbouw is het zogenoemde hutspotakkoord. Biologische boeren en ketenpartners willen met dit initiatief duurzame, lokale en biologische teelt de nieuwe standaard maken. Hoewel het akkoord begon met hutspotgroenten zoals aardappelen, wortelen en uien, omvat het inmiddels alle biologische groenten en fruit.
Het ministerie van LVVN wil de groei naar 15 procent biologisch onder andere versnellen door zogenaamde bioregio’s te ondersteunen. In een bioregio werken boeren en ketenpartijen regionaal samen om de biologische afzet te bevorderen. Uit een eerste verkenning naar zo’n aanpak in Noord-Brabant blijkt dat verschillende streken hiermee graag aan de slag gaan. In Hilvarenbeek zijn alvast de eerste stenen gelegd.
Tekst: Robert Hüsken
Robert Hüsken is freelance tekstschrijver en podcastmaker voor diverse bedrijven, media en andere organisaties.
Beeld: ZLTO
Bron: ZLTO