Nuffield Scholarship in 2025 voor drie biologische boeren
Nuffield Nederland stelt ieder jaar scholarships ter waarde van 10.000 euro beschikbaar voor vooruitstrevende jonge boeren om zich verder te ontwikkelen. Zij volgen een programma van achttien maanden op HBO+ niveau en gaan minimaal zes weken naar het buitenland om kennis en inzichten te verwerven. Scholars uit het buitenland bezoeken ook hun bedrijf.
Biologisch varkenshouder
Ruben Exterkate is als een van de drie biologische boeren die een scholarship in 2025 ten deel valt eigenaar van een varkenshouderij in het Twentse Bentelo. Exterkate probeert volgens een toelichting van Nuffield altijd met een open blik en oog voor maatschappelijke ontwikkelingen de toekomst van zijn boerderij tegemoet te treden. ‘Om consumenten te blijven verbinden aan de oorsprong van hun voedsel steekt Ruben veel tijd en energie in het zichtbaar en bespreekbaar maken van de stappen die hij neemt op zijn bedrijf’, aldus Nuffield. ‘Ruben wil tijdens zijn Nuffield-reizen ontdekken hoe een toekomstbestendig verdienmodel van voedselproducenten in balans kan blijven met maatschappelijke wensen van een snel veranderende samenleving.’
Leghennenbedrijf
Alrik Visscher uit Dalfsen en heeft samen met zijn ouders een biologisch en scharrel leghennenbedrijf. Nuffield daarover: ‘Het bedrijf heeft een veelzijdige afzet van eieren aan consumenten en bedrijven met onder andere een klein pakstation, automaten winkel en een webshop. Alrik richt zich veel op de ontwikkeling en verbreding van het agrarisch bedrijf. Met dit onderwerp gaat hij op Nuffield-reis.’
Nieuw leven ingeblazen
Akkerbouwer Ivar van Dorst uit Etten-Leur heeft het ouderlijke bedrijf, dat zestien jaar eerder de stekker eruit trok, nieuw leven in geblazen. Zo meldt Nuffield. ‘En wanneer het dan toch van de grond af opnieuw moet worden opgebouwd, kan het dan maar beter gelijk over de toekomstbestendige boeg. Met strokenteelt, biologisch, plantaardig, mengteelt, Nederlandse kruidenthee, korte ketens en gemeenschappen bouwen. Ivar hoopt tijdens zijn Nuffield-reis inzichten op te doen rondom het afzetten van duurzame producten op een aantrekkelijke manier waar ook de consument nauw bij betrokken is.’
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Ellen Meinen