Decemberdrukte bij biologische winkels: ‘Dit verlaagt de drempel om weer terug te komen’

Net als in reguliere supermarkten is december een drukke maand voor biologische winkels. De Groene Weg, een biologische slagersformule, ziet in december een verdubbeling van de afzet. Biologische keten Odin meldt een omzetstijging van 20 procent in vergelijking met andere maanden.
Berrie Franken van Ekoplaza Nijmegen merkt op dat klanten vaak voor specifieke kerstingrediënten komen die niet in de reguliere supermarkt verkrijgbaar zijn. „Ook specialistische bakproducten en vegetarische bindmiddelen zijn populair in deze periode.”
Rijen voor de deur
Bij bio-slager Bas Derksen in Nijmegen is het rond kerst opvallend druk. „De dagen voor kerst staan mensen hier in de rij. Onze vaste klanten vinden het prachtig dat het zo druk is. Dit schept vertrouwen bij nieuwe consumenten.”
Ruben Kool van Nieuw Mos in Amersfoort ziet hetzelfde beeld. „Mensen komen voor luxe producten zoals romanesco, slagroom, wijn en kaas. Deze eerste kennismaking verlaagt de drempel om later terug te komen.”
Volgens Jack Stroeken van Ekomenu biedt de kerstperiode een kans om nieuwe klanten te bereiken. „We gebruiken deze tijd om via partners zoals de Hartstichting en het Diabetes Fonds aandacht te vragen voor gezond eten. Januari is onze topmaand vanwege de goede voornemens.”

Tekst: Robert Hüsken
Robert Hüsken is freelance tekstschrijver en podcastmaker voor diverse bedrijven, media en andere organisaties.
Beeld: Biowinkelvereniging
Bron: Biowinkelvereniging