PAN-NL: 43 procent meer biologische groente en fruit in het winkelschap

Volgens de organisatie is er voor het eerst in acht jaar tijd sprake van een duidelijke stijging:het gemiddelde aantal verschillende verse biologische AGF-producten (aardappelen, groente en fruit) in de supermarktschappen steeg van 24 naar 35, een toename van 43 procent ten opzichte van 2024.
Verschil tussen supermarkten
PAN NL ziet dat net als voorgaande jaren Albert Heijn ook dit jaar weer het ruimste biologische assortiment heeft met gemiddeld 58 producten in het versschap. Lidl, Jumbo en Plus volgen met elk 37 biologische producten – een flinke stijging ten opzichte van eerdere jaren.
Bij supermarktketen Dirk, die dit jaar voor het eerst werd meegenomen in de telling, werden slechts 13 producten geteld. Aldi sluit de rij met 6 biologische versproducten. Hier zit, net als voorgaande jaren nog altijd geen enkel vers biologisch fruit bij.
Afschaffen BTW
Margriet Mantingh, voorzitter bij PAN-NL, reageert op de stijging van het biologische aanbod in de supermarkten: „Dat is goed nieuws, maar blijft ver achter bij wat nodig is om insecten en bijensterfte tegen te gaan en de biodiversiteitsdoelen te halen." Om nu door te pakken met deze groei pleit PAN-NL voor het afschaffen van de BTW op biologische producten, een belasting op pesticiden en een verplicht omzetdoel van 15 procent biologisch in 2030.
Onderzoeksmethode
De tellingen werden begin 2025 uitgevoerd in 60 filialen verspreid over 9 provincies. 20 vrijwilligers bezochten supermarkten van de 6 grootste ketens in Nederland: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, PLUS/Coop, Aldi en Dirk. In elk filiaal werd met een gestandaardiseerde lijst het aantal daadwerkelijk beschikbare biologische AGF-producten geïnventariseerd.
Deze methode geeft volgens PAN-NL een representatief beeld van het actuele aanbod. De resultaten zijn vergeleken met eerdere tellingen uit 2017, 2021, 2022 en 2024. Het doel van deze EKO-tellingen is om supermarkten te stimuleren hun assortiment biologische producten te verbreden en de Europese doelstelling van vijftien procent biologisch landbouwareaal in 2030 in Nederland te realiseren.
Geen visie
Hoewel er gemiddeld een toename is van het aanbod aan biologische producten, ontbreekt bij vrijwel alle supermarkten een heldere koers of ambitie om het aandeel biologisch structureel te verhogen, vindt PAN-NL: 'Alleen PLUS en Dirk hebben concrete doelen geformuleerd voor het omzetaandeel biologisch, van 2,5 procent in 2023 naar 5 procent in 2025 en 2026. De overige supermarkten blijven helaas steken in vage beloften of leggen de nadruk op keurmerken die gebruik van pesticiden niet uitsluiten.'
PAN-NL is dan ook niet te spreken over supermarkten die eigen logo's en supermarkten keurne, omdat er in sommige gevallen chemische gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt. 'Zo verkoopt Aldi verse groente en fruit met het keurmerk 'On the way to PlanetProof', dat het gebruik van 99% van de wettelijk toegestane pesticiden toestaat. Ook andere supermarkten gebruiken alternatieve labels voor zogenaamd duurzame, maar bespoten producten. Deze wildgroei aan keurmerken creëert verwarring bij consumenten en maakt het lastig om een weloverwogen keuze te maken voor voedel zonder middelen.'