Consument bereid meerprijs te betalen voor bio
Consumenten zijn, na uitleg over wat biologisch is, meer bereid om een meerprijs voor biologische producten te betalen, zo blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute, in opdracht van Bionext. De positieve houding ten opzichte van biologische producten steeg van 52 procent naar 75 procent. Het onderzoek toont daarnaast een duidelijk verband aan tussen ‘weten’ wat biologisch is en het daadwerkelijk kopen. Uit het onderzoek blijkt dat 75 procent van de respondenten na het krijgen van uitleg een positieve houding heeft ten opzichte van biologische levensmiddelen, tegenover 52 procent van de controlegroep. Meer dan de helft van de consumenten (56 procent) geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. Er is dus een enorm veel ruimte als het gaat om het vergroten van de kennis van consumenten.
Welke informatie consumenten krijgen, heeft effect op hun houding. Het meest overtuigende argument om voor biologisch te kiezen, is dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (43 procent). Op de tweede plaats staat dierenwelzijn (27 procent) en op de derde plek geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26 procent), zo blijkt uit het onderzoek. “Dit onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is. We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch,” aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.