Geen suikertaks in de boomgaard
Producenten pure vruchtensappen starten gezamenlijk protest tegen frisdrankbelasting
Natuurlijk is het een goed idee dat de overheid de strijd aanbindt tegen overgewicht. „Maar je moet geen appels met peren vergelijken”, zeggen de initiatiefnemers van de campagne. „De inhoud van onze flessen groeit aan de boom, en frisdrank komt uit de fabriek. In onze producten zit nog geen gram bewerkte ‘fabriekssuiker’. Integendeel: echt vruchtensap bestaat voor honderd procent uit heerlijke, zoete vruchten, gerijpt onder de volle zon. Simpelweg uitgeperst, zonder toevoegingen, klaar om van te genieten. Daar zou toch niemand extra voor moeten betalen?”
Kleine bedrijven de dupe
Alex Poortinga van Flevosap kan niet precies aangeven wat deze heffing voor de verkoopcijfers zal betekenen. Maar ongunstig zal het volgens hem zeker zijn. Poortinga: „Deze maatregel is slecht voor ons en voor de agrarische bedrijven. De kleine, veelal familiebedrijven en grote frisdrankproducenten worden nu op één hoop geschoven. Dit is geen eerlijk vergelijk. Wij werken hard om een steentje bij te dragen aan verduurzaming en het tegen gaan van verspilling. Dat wordt nu afgestraft met een suikertaks”. Flevosap produceert verschillende merken, waaronder ook een aantal biologische. Naast de horeca is de retail ook belangrijk voor de afzet. Dit gaat zowel via de grote supermarkten en biologische groothandels Udea en Odin.
Belastingverhoging willekeur
De ‘suikertaks’ is een toeslag die al jaren bestaat, en nu op het punt staat fors verhoogd te worden. Onwenselijk in een tijd waar consumenten al duurder uit zijn met hun boodschappen. Daarnaast lijkt de toepassing willekeurig. Zo blijven suikerrijke zuiveldranken en vaste producten zoals snoepgoed, chocolade en koeken buiten schot met deze heffing.
Online petitie
Inmiddels is de actiewebsite geensuikertaksindeboomgaard.nl in de lucht. Daarop kunnen consumenten een petitie tekenen tegen deze forse belasting – en dus prijsverhoging – op vruchtensap. Daarnaast zijn er nog andere acties in voorbereiding. Achter de campagne staan diverse grote en kleine fruittelers, leveranciers en persers van pure vruchtensappen. Zoals Flevosap, ‘sLandsBeste, Schulp, Van Kempen Fruitsappen, De Appelaere en Appeven Fruitsappen. Bij voldoende handtekeningen wordt de petitie aangeboden aan de Voorzitter van de Tweede Kamer.