Biologische melk Kalverliefde is te koop in 288 winkels
Dat vertelt inititatiefneemster Janina van der Drift op de website van Skal. De volgende stap is en pilot met een van de boeren om de stierkalfjes op de boerderij groot te brengen en zelf als biologisch kalfsvlees te verkopen. „De boeren waarmee ik werk, hielden de vaarsjes wel bij de koe, maar de stierkalfjes nog niet. Ik begrijp waarom dat zo ging, maar ik kon het eigenlijk niet goed uitleggen. Dus zijn we per boer gaan kijken hoe zij de stierkalfjes langer bij de moeder kunnen laten zijn.” Ook de Groene Weg (vlees) heeft nu zo'n project lopen.
Boeren wilden certificering
Ze pakt dus samen met de biologische of biologische-dynamische boeren waarmee ze samenwerkt door. Al twijfelde ze zelf wel over een SKAL-certificaat. „Het ging mij er echt om dat de kalfjes bij de koe bleven, alleen zijn de boeren die dit doen overwegend biologisch of biodynamisch, ook de boeren met wie ik samenwerk. Maar de boeren wilden het heel graag. Ik denk dat een relatief groot deel van de mensen die Kalverliefde koopt, al biologische melk kocht. Biologisch dekt natuurlijk al veel af op het gebied van welzijn en diversiteit. Wij gaan dan nog een stapje verder."
Van der Drift vindt het belangrijk dat het kalf zo lang mogelijk bij de koe blijft, maar benadrukt dat ze niet activistisch is. „Ik probeer gewoon een consumentenvraag te creëren om de overstap voor boeren mogelijk te maken. Mijn doel is dat meer boeren overstappen naar dit systeem en ze het gevoel hebben dat ze me kunnen benaderen met vragen. Ik wil echt bruggen gaan bouwen. Het is misschien ook spannend voor een supermarktketen. Daarom is het zo belangrijk welke toon je aanslaat. Die moet opbouwend zijn, dat je mogelijkheden biedt, in plaats van de bestaande praktijk af te kraken."
Erkenning
Ze werkt het concept Kalverliefde in stapjes verder uit, de boeren krijgen een meerprijs. „Dat geld is mooi, maar ze deden het echt omdat ze er zelf in geloofden”, zegt Van der Drift. „Een van die boeren doet dit al achttien jaar, zonder dat hij er meer geld voor kreeg. Het kóst juist geld, want je hebt minder omzet als je het kalfje bij de moeder laat drinken. Het feit dat er nu een aparte melkstroom is die in een eigen pak voor het grote publiek in de winkel ligt, waarderen ze enorm. Die erkenning is heel belangrijk."
Tekst: Guus Daamen
Als zoon van een fruitteler opgegroeid tussen de appelbomen in Gelderland. Tijdens mijn master Journalistiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam mij verder gespecialiseerd in politiek. Schrijft voor Agrio voornamelijk over Politiek en Beleid. Luistert, vraagt en onderzoekt. Andere passie: sport.
Beeld: Ellen Meinen
Bron: Skal Biocontrole