Opnieuw kwaliteitsprobleem bij biomelk Arla
Arla Foods is in Nederland marktleider in biologische zuivel. Sinds de problemen van oktober heeft de Nijkerkse zuivelonderneming haar standaard kwaliteitscontroles geïntensiveerd. Meerdere keren per dag worden er monsters genomen. Zo kwam een kortstondige kwaliteitsafwijking aan het licht, aldus een woordvoerster van de Nederlandse tak van de Scandinavische zuivelcoöperatie
„Het bleek dat een deel van onze 1-literpakken Arla biologische volle melk, met de THT-datums 29/11 en 1/12, niet aan onze kwaliteitseisen voldeed. Die producten hebben we direct geblokkeerd.”
Desondanks is 'een klein aantal' producten van die twee tenminste-houdbaar-tot-data toch uitgeleverd, wat Arla betreurt. De melk is dit keer niet zuur of klonterig, maar smaakt sterk naar blauwschimmelkaas. Het is een ander probleem dan het snelle bederf waar Arla in oktober mee kampte. De oorzaak van het nieuwe kwaliteitsprobleem is nog niet achterhaald. Klanten die volle biologische melk van Arla hebben gekocht met een THT-datum van 29 november of 1 december, kunnen via Arla's consumentenservice het aankoopbedrag terugkrijgen.
Defect koelsysteem
In oktober zijn interne en externe experts ingezet voor een grondig onderzoek van de productielijnen. Het probleem met het snelle bederf bleek te worden veroorzaakt door een defect aan het koelsysteem. Dat is inmiddels verholpen.