1 euro per kilo voor omschakelappels ‘mooie reclamecampagne’
René van der Aarde van het gelijknamige fruitteeltbedrijf zat met een probleem. Hij zat met een partij van 11.000 kilo biologische geteelde appels die hij niet kwijt kon in het supermarktkanaal. Van der Aarde mag zijn product namelijk nog niet biologisch noemen omdat hij in zijn derde en laatste verplichte omschakeljaar zit om de titel biologisch te mogen voeren. Bijkomend nadeel voor Van der Aarde is dat zijn Santana appels niet zo lang kunnen worden blijven bewaard. Dan worden ze zacht.
Niet alleen prijs
Dus besloot de Noord-Hollandse fruitteler een consumentenactie op touw te zetten op zijn bedrijf: een kilo appels voor 1 euro. En daar heeft hij absoluut geen spijt van, ondanks de stuntprijs. „Ik zie het als promotie van biologische producten. En of ze er dan na een maand nog liggen of ik ze nu voor 1 euro per kilo verkoop, dan heb ik toch maar deze opbrengst. Maar de mensen kwamen niet alleen voor de prijs, maar ook uit betrokkenheid bij de biologische landbouw.”
Naar 15 procent
En dat stemt optimistisch. „We moeten wel beginnen als we met zijn allen naar 15 procent biologische producten willen in Nederland. En dan is dit een mooie manier. We kunnen niet alleen maar gaan afwachten tot de consument komt. Of wijzen naar allerlei instanties die daarvoor moeten zorgen. Op deze manier breng je de mensen op de been en laat ze echt kennis maken met het product en met het bedrijf.”
Van der Aarde kreeg voor zijn initiatief ook ondersteuning van de provincie Noord-Holland die de omschakeling naar biologische producten van harte ondersteunt. „Zij hebben alle berichten verzorgd om media-aandacht te krijgen.”
Achteraf duurder
Overigens kreeg Van der Aarde naast tal van lovende reacties van consumenten en vanuit de sector ook nog wel kritische geluiden te horen. Zo zou hij de appels makkelijk duurder hebben kunnen verkopen. „Maar als ik ze tegen 1,35 euro per kilo had verkocht, was ik de hele dag aan het rekenen geweest. Ik had ze ook voor 2 euro per kilo kunnen verkopen, maar dat was dan weer te duur geweest.”
Peren hoofdomzet
En het ‘verlies’ valt reuze mee, aldus de fruitteler voor wie de appels een bijproduct zijn. Hij haalt zijn hoofdomzet uit peren. Maar ik zag dit voor als een mooie reclamecampagne. En als je dan de 1 euro verkoopprijs afzet tegen de kostprijs, dan kom ik daar ook nog wel mee weg voor een omschakelappel. Zeker ook omdat ik op deze manier geen distributie- of verpakkingskosten heb. Een gangbare appel doet maar 35 cent. Maar een echte bioappel moet echt wel meer opleveren dan 1 euro per kilo.”
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Fruitbedrijf van der Aarde