Lidl 3 sterren Beter Leven kaas 'biologisch product van het jaar'
In totaal waren er 39 nieuwe biologische producten die streden om de titel ‘biologisch product van het jaar’, vijf producten gingen door naar de finale. Na een korte pitch benoemde de vakjury Lidl’s biologische kaas tot winnaar, juist omdat ze een stapje verder gaan dan voor de kwalificatie 'biologisch' nodig is.
Meer dan 'biologisch'
'Tot voorheen hadden biologische producten een 3-sterren Beter Leven keurmerk, dat is vorig jaar veranderd na strengere eisen vanuit het keurmerk', aldus uitleg van BioNederland als initiatiefnemer van de prijs. 'De koeien krijgen meer ruimte om natuurlijk gedrag te vertonen en er is aandacht voor het milieu, zoals een rijker grasland en lokaal voer.'
Keten verantwoordelijk
'De zuivelsector staat voor een aantal duurzaamheidsopgaven en Lidl gelooft erin dat dat niet alleen een verantwoordelijkheid is van de boer, maar van alle partijen in de keten', vervolgt BioNederland haar uitleg. Lidl op haar beurt: 'Daarom verduurzamen wij samen met de boer, die op zijn beurt meer werkplezier heeft en bouwt aan een toekomstbestendig bedrijf.'
Meerprijs
De boer ontvangt een meerprijs voor zijn product en de supermarktketen gaat volgens de uitleg van BioNederland een lange termijn samenwerking aan met boeren, zodat zij met zekerheid duurzaamheidsinvesteringen kunnen maken. 'Lidl heeft ambitie om haar duurzame producten toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedereen. De biologische kaas ligt sinds september in de schappen en voldoet aan de hoge eisen van het 3-sterren Beter Leven keurmerk. De supermarktketen sluit niet uit dat ze ook andere zuivelproducten verder zullen verduurzamen.'
Lat hoger
Jury-lid en retaildeskundige Bart Fischer: 'We hebben gekozen voor de biologische kaas van Lidl, omdat ze nog verder gaan dan biologisch. De impact die ze hiermee maken, het samen doen en de lat die ze nóg hoger voor zichzelf en de rest van de sector juichen wij enorm toe.'
13.893 stemmen
In totaal werden 13.893 publieksstemmen uitgebracht in de verkiezing van het biologische product van het jaar. Na een korte pitch werd de winnaar uit de finalisten gekozen door de driekoppige vakjury, bestaande uit Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext, Bart Fischer retaildeskundige en Evelyn van Leur-Slager Founding Partner at Category & Trade Company.
Ons ei tweede
Het product ‘Ons ei, het ei van dichtbij, van de Zwaanheuvelhoeve’ won de tweede prijs. Wisselwaar Muesli noten & zaden van Udea, met een statiegeldpot voor hun droogwaren, ontving zowel de derde prijs als de publieksprijs.
Plek in de markt
De productverkiezing is door BioNederland in het leven geroepen om nieuwe biologische producten te ondersteunen om hun plek in de markt te vinden, in samenwerking met FoodPersonality, platform voor managers in de levensmiddelenbranche.