Consument besteedt 36 procent meer aan biologisch
Het aantal huishoudens dat wel eens biologisch koopt, is ten opzichte van 2020 licht gestegen naar 96,4 procent, zo blijkt uit een nieuwe GfK analyse. ‘Afgelopen jaar eindigde er 33 keer een biologisch product in ons boodschappenmandje, in 2020 was dit nog 29 keer’, concludeert Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding op basis van de cijfers. ‘Ook de gemiddelde besteding per biologische aankoop steeg, van 4,50 euro naar 5,30 euro.’ De totale biologische omzet is nu goed voor 1,4 miljard euro, 36 procent meer dan in 2020.
Supermarkt 73 procent
Van de biologische omzet komt 73 procent voort uit verkoop in de supermarkt. De totale biologische omzet steeg het afgelopen jaar met 36 procent, maar de verkoop van biologische versproducten groeide harder (+ 41 procent) dan de verkoop van biologische kruidenierswaren (+ 25 procent). Biologische versproducten zijn goed voor 68 procent van de biologische omzet. ‘Kortom, consumenten kopen meer versproducten dan biologische houdbare producten’, aldus Bionext.
Bovengemiddeld inkomen
De impact van de crisis op huishoudens is ook onderzocht: 68,4 procent van de biologische omzet komt van groepen die (nog) geen last hebben van de crisis. ‘Biologisch wordt vooral gekocht door huishoudens met kinderen met een bovengemiddeld inkomen, tweeverdieners, kostwinners en welgestelde gepensioneerden’, concludeert Bionext. ‘Samen zijn zij goed voor 60 procent van de totale omzet.’ Gezonde ingrediënten blijkt de belangrijkste reden voor de keuze voor biologische voeding (41 procent).
Uitleg is de sleutel
Bionext: ‘Consumenten die biologisch al belangrijk vinden, hebben een biologisch omzet aandeel dat vijf keer hoger ligt dan consumenten die geen biologische voorkeur hebben. Uitleg over biologisch en het belang van biologisch overbrengen aan de consument lijkt de sleutel tot groei van de biologische omzet. De consumentencampagne ‘de Mooiste Boodschap is bio’ helpt consumenten om vaker voor biologisch te kiezen, onder andere door nudges in de winkel. Als invulling van het Actieplan Biologisch van het Ministerie van LNV, om voor 2030 naar 15 procent biologisch te groeien, wordt de campagne komend jaar ondersteund met een TV-Spot.’
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Susan Rexwinkel