Plantaardig het nieuwe normaal: Transitiecoalitie Voedsel in gesprek met Steven IJzerman
Biologische telers staan in de startblokken voor de teelt van eiwithoudende gewassen. Maar is de markt er klaar voor? En welke rol speelt een groothandel hier in? IJzerman beantwoord een aantal vragen in gesprek met de transitiecoalitie:
Plantaardig alternatief makkelijker en beter verkrijgbaar
Of Udea een visie heeft wat betreft de eiwittransitie? „Ja zeker!” en die is al goed uitgedragen volgens IJzerman. De groothandel kiest er bewust voor om het plantaardig alternatief makkelijker, beter verkrijgbaar en daarmee interessanter te maken. Wat betreft dierlijke producten pleit hij voor een betere balans. „De wijze waarop we nu onze dierlijke eiwitten produceren maakt dat we eigenlijk de aarde aan het afbreken zijn. Door meer plantaardig te eten put je de aarde minder uit en ontstaat er een betere balans in de natuur. De dierlijke producten die we verkopen bieden we aan voor de juiste prijs om een dier op een waardige manier te kunnen houden. Verder kijken wij naar aanbod, actie- en promotiebeleid.
Vraag, aanbod of regulering?
„Als je kijkt naar wat we in Nederland eten komt het voor het grootste gedeelte uit bio speciaalzaken en supermarkt. Daar wordt de keuze gemaakt voor het eten. En daarmee heeft iedere consument een ontzettend grote invloed op de aarde.” Hij noemt de bio-speciaalzaak en supermarkt dan ook een impactmaker die stappen kan zetten in het aanbieden van gezond en duurzaam voedsel. „Maar de consument zal ook moeten veranderen. Op het moment dat de consument laat zien dat ze meer plantaardige producten willen, gaan de bio-speciaalzaken en supermarkt dit ook vanzelf aanbieden”. Volgens Steven kan de consument het snelst verandering teweegbrengen. „Als consumenten morgen massaal beslissen om de helft minder vlees en zuivel te gaan eten, dan past de bio-speciaalzaken en supermarkt daar vanzelf het assortiment op aan”. Wat betreft de politiek, is het volgens IJzerman een kwestie van een lange adem. „Het is een vereiste om zowel de politiek als de maatschappij mee te krijgen in de ambitie naar een meer plantaardig eetpatroon”.
Huidige situatie
Een normverschuiving lijkt plaats te vinden waardoor het steeds meer normaal is om af en toe geen vlees te eten. Steeds meer mensen maken bewust de keuze om vegetarisch of veganistisch te eten. Toch lijkt er volgens het nieuws een discrepantie te zijn in de verkoopcijfers. Mensen zijn wel meer vleesvervangers, maar niet minder vlees gaan eten. Udea probeert wel de vleesconsumptie te verlagen ten gunste van plantaardige alternatieven. Door acties aan te bieden met dierlijke producten, ontstaat een verleiding waardoor het gekocht blijft worden. De groohandel neemt zelf de verantwoordelijkheid om het de bio-speciaalzaken makkelijker te maken om te kiezen voor de gezonde, plantaardige keuze o.a. door niet te stunten met vleesprijzen”.
Wat kan Transitiecoalitie Voedsel doen?
Transitiecoalitie Voedsel (TcV) kan de eiwittransitie en alles wat daarbij komt kijken kenbaar en belangrijk maken en het op agenda’s krijgen bij politici, het bedrijfsleven en ook bij de consument. Het bedrijfsleven moet gestimuleerd worden en de overheid moet het noodzakelijk maken om met de eiwittransitie aan de slag te gaan. „Via de overheid kan de consument indirect worden meegenomen in dit verhaal en daarmee belangrijk worden gemaakt bij een grote groep”.