Bionext komt met verslag eerste campagnejaar
'de beste boodschap is bio'
De ketenorganisatie heeft in het najaar van 2021, namens de Nederlandse biologische sector, een aanvraag bij de EU ingediend voor een nieuwe promotiecampagne om de vraag naar biologische producten te stimuleren.
Doelstellingen
Bionext zet in op de volgende doelen voor deze driejarige campagne. Ten eerste: groei van bekendheid EU-biologisch keurmerk naar 60% in 2024. Ten tweede, groei van vertrouwen in EU-biologisch keurmerk onder consumenten die keurmerk herkennen naar 60% in 2024. Ten derde, moet het marktaandeel biologische producten groeien naar 6,5% in 2024.
Duwtje geven
Doormiddel van de campagne wil Bionext lichtgroene consumenten stimuleren biologisch te kopen en daarmee ‘de kloof tussen intentie en gedrag verkleinen’. Dit doormiddel van een publiekscampagne en een nudginscampagne. ‘Nudgen’ betekend letterlijk ‘aanstoten’ of ‘een duwtje geven’. Nudgen is een motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Met andere woorden: consumenten onbewust een duwtje in de rug geven om meer biologisch te kopen. Bionext heeft afgelopen jaar twee nudges opgezet. Minder dan verwacht, omdat ‘supermarktketens zich in mindere mate wilde profileren met biologisch vanwege de ‘duurdere uitstraling’’, dit heeft alles te maken met de huidige koopkrachtcrisis. Het onderzoek naar de effectiviteit van de nudges loopt nog. Lees hier de hele publicatie over het eerste campagne jaar.
Tekst: Anna Veltman
Opgegroeid op het gemengd biodynamische bedrijf van Warmonderhof. Gestudeerd aan de HAS in Dronten en Wageningen UR. Naast het werk op ons biologische akkerbouwbedrijf in Biddinghuizen ben ik werkzaam als redacteur voor Ekoland én trotse eigenaar van een hele grote mobiele kippenkar.
Beeld: Ruth van Schriek
Bron: Bionext