Hoge inflatie speelt bio ook parten in België
De totale voedings- en huishoudbestedingen in België stegen in 2022 met 1,8 procent, zo lieten de cijfers van VLAM zien die door GFK zijn geleverd. Door de coronacrisis en de hoge inflatie liggen de voedings- en huishoudbestedingen nu 12,8 procent hoger dan in 2019. De globale biobestedingen daalden vorig jaar echter met 2,6 procent.
Waalse markt groter
Bij de verse bioproducten bleef de daling beperkt tot 0,7 procent. De daling van de globale biobesteding vinden we in Brussel en in Wallonië. In Vlaanderen steeg de biobesteding daarentegen met 3 procent (en 5 procent in vers). In absolute cijfers overtreft de Waalse biomarkt de Vlaamse, maar de kloof wordt kleiner. De Waal besteedt bijna het dubbele aan bioproducten dan de Vlaming.
Aantal biokopers steeg
Het totaal aantal biokopers steeg lichtjes, maar de aankoopfrequentie daalde waardoor het volume onder druk kwam. Biozuivel, bio-aardappelen en bio-eieren daalden sterk in volume. Een uitzondering op de dalende tendens waren biovlees en -brood.
Marktaandeel 3,3 procent
Het globale biomarktaandeel daalde in België lichtjes naar 3,3 procent. In Vlaanderen bleef het biomarktaandeel stabiel op 2,4 procent.
De oudere singles (boven de 40 jaar), de gezinnen en de gepensioneerden uit de hogere sociale klasse hebben het hoogste bio-aandeel maar deze aandelen daalden.
Supermarkt grootste kanaal
Het prijsverschil tussen bio en gangbaar wordt kleiner voor de onderzochte productmand. De klassieke supermarkt blijft het grootste biokanaal, gevolgd door het gespecialiseerde kanaal. Hard discount groeide de voorbije jaren sterk voor verse voeding maar niet voor bio. Boerderijwinkels en de boerenmarkt zijn kleinere distributiekanalen, maar met het hoogst percentage aan biologische producten in het assortiment.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Agrio
Bron: BioForum