Onbewuste beïnvloeding zorgt 21 procent meer verkoop biologisch in supermarkt
In elf winkels in Noord-Brabant zijn er dit voorjaar tien weken lang interventiechnieken toegepast op drie biologische groenten met een hoge omloopsnelheid: zoete puntpaprika’s, komkommers en trostomaten. 'De omzet van alle drie steeg aanzienlijk’, aldus Bionext. Het ging bij de supermarkten om vijf Albert Heijns en zes Jumbo’s.
Structureler
Om die reden wil Bionext structurele inzet van interventies in supermarkten. ‘De vraag naar biologische voeding moet structureel gestimuleerd worden, om naar 15 procent te groeien in 2030.' Dat is de ambitie in het actieplan 'Groei van biologische productie en consumptie' dat vorig jaar door het ministerie van LNV is gepresenteerd.
Drie technieken
In de supermarkt werden drie interventie- oftewel nudgingtechnieken toegepast, die in eerdere pilots effectief bleken: 'positieve framing' ('kies voor smaak, kies voor biologisch'), 'Social Proofing' ('95 procent van de mensen koopt biologisch') en 'Reassurance' ('bedankt dat je kiest voor biologisch'). Een bordje bij het biologische schap met ‘Kies voor smaak’ zorgde voor de grootste stijging (25 procent).
Zeer effectief
Gezamenlijk zorgden de interventies voor een gemiddelde stijging van 21 procent. ‘We zien dat structureel stimuleren op de plek van aankoop, zeer effectief is. De vraag moet omhoog en meerdere onderzoeken laten zien dat dit werkt. Om die reden denken we dat dit een hele adequate invulling kan zijn van het actieplan om de markt te laten groeien. Want het is duidelijk dat de vraag omhoog moet als we met biologisch willen groeien’, aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.
Dit jaar beter
De resultaten van dit voorjaar waren zelfs beter dan in 2022, toen er ook interventies op de winkelvloer werden getest. Alle interventies lieten een stijging in de verkoop zien. ‘Daardoor kan geconcludeerd worden dat meer ruimte op de winkelvloer, meer aandacht en meer uitleg allemaal zorgen voor een stijging van de afzet biologisch’, aldus Bionext.
Meer betalen
De meerderheid van de consumenten geeft aan dat ze bereid zijn meer te betalen als ze overtuigd zijn van de voordelen van biologische producten (67,9 procent). ‘Dit geeft het inzicht dat kennis overbrengen op de consument van groot belang is om hen biologisch te laten kopen’, stelt Bionext. ‘72,6 procent van de respondenten geeft aan dat de promotiekaartjes niet zijn opgevallen. De nudgingcampagne in de supermarkt zorgt ervoor dat we consumenten onbewust een duwtje in de rug krijgen om vaker voor biologisch te kiezen.’
Zuivel en vlees
Dit jaar volgen er nog meer interventies op de winkelvloer, op onder andere biologische zuivel en vlees, als onderdeel van de driejarige Europese promotiecampagne ‘de mooiste boodschap is bio’. Bionext, initiatiefnemer van deze campagne, beoogt hiermee de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk te vergroten.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Ellen Meinen