Consumenten in Duitsland kopen biologisch steeds vaker bij discounters
De afzet van biologische producten van deze discount-supermarkten steeg vorig jaar met 11 procent. Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt is de inflatie in Duitsland de oorzaak van deze ontwikkeling. 'Doordat alle levensmiddelen duurder zijn geworden, zijn mensen niet meer bereid om nog meer geld uit te geven aan biologische producten', schrijft de krant.
Kwalitatief minder goed
Het zijn de discounters die wegens inflatie juist profiteren. Het Handelsblatt geeft aan dat de biologische producten hier wel goedkoper zijn, maar dat de producten kwalitatief minder goed kunnen zijn.
Het biologische merk Alnatura kreeg ook te maken met een afzetdaling. Daarom introduceerde het merk een nieuwe keten onder de naam ‘Prima! Alnatura’, om een deel van haar klanten weer terug te krijgen.
Eigen biologische merk
De discounter Netto probeert nu net als Aldi Süd haar eigen biologische merk op de markt te brengen. Netto lanceerde het merk ‘Naturkind’, maar ondervond al snel dat dit minder werd verkocht dan de discounter verwachtte. Daarom gaat Netto nu weer over het op merk ‘BioBio’. Aldi Süd introduceerde het nieuwe merk ‘Nur Nur Natur’ en garandeert bij dit merk een goede kwaliteit van biologische producten.
De Aldi zet nog een andere stap richting biologische productie door het eerste bedrijf te zijn die de intentieverklaring van de ‘Eerlijke en Ecologische Markteconomie’ (FÖM) ondertekent. De FÖM is een initiatief dat staat voor eerlijk en ecologisch ondernemen. Steffen Reese, directeur van Naturland, vindt het ondertekenen van de verklaring door de Aldi een belangrijk signaal voor de biologische sector.
Tekst: Loes van Schriek
Beeld: Ruth van Schriek