Franse consumenten krijgen inzicht in beloning voor boer als producent
Het is een voortvloeisel van een proef van vijf jaar die het Franse ministerie van landbouw en voedselsoevereiniteit heeft ingevoerd. De Remunera-score op de producten heeft als doel om consumenten door middel van etikettering op producten te informeren over de prijs die aan boeren wordt betaald. Met het invoeren van de ‘beloningsscore’ hoopt het Franse ministerie daarnaast een dynamiek te creëren die leidt tot een betere beloning van de boer.
Verantwoord koopgedrag
Voordat het ministerie deze proef aankondigde lieten rundvleesfederatie FNB (Fédération Nationale Bovine) en supermarktketen Lidl France al weten te gaan werken met een ‘beloningsscore’. Ze hopen hiermee de consument aan te zetten tot meer verantwoord koopgedrag met een onmiddellijk financieel effect voor rundveehouders.
A+ tot F
Lidl voerde het Rumunera-score label in dat varieert van A+ tot F. De hoogste beoordeling, A+, is geïndexeerd aan de hand van de productiekosten van de boer, een referentiewaarde die wordt uitgegeven door de branche, terwijl de gemiddelde marktprijs voor dit type product overeenkomt met een beoordeling F.
Sinds september 2022 is het Remunerascore-label van kracht voor Limousin-rundvlees en zijn de labels aangebracht in 150 Lidl-supermarkten in de Grand Est regio in het oosten van Frankrijk. Gedurende 2023 zet Lidl dit initiatief voort naar alle supermarkten van de keten in Frankrijk. De Nederlandse overheid schrijft over de Franse proef op de website 'Agroberichten Buitenland'.
Tekst: Loes van Schriek
Beeld: Susan Rexwinkel