Inflatie en duurzaamheidslabels zitten groei Belgische biobestedingen dwars
In Vlaanderen stegen de biologische consumentenbestedingen (drie procent), maar in Wallonië (-zes procent) en Brussel (-3,5 procent) daalden de bestedingen.
Vooral biologische A-merken waren minder in trek. 'De grotere supermarktketens als Carrefour en Colruyt registreerden in 2022 een omzetdaling bij biologische A-merken, terwijl zij de volumeverkopen van het eigen huismerk juist zagen toenemen. Beide ketens verkleinden het assortiment biologische A-merken dan ook. Delhaize merkte ook dat het aankoopgedrag van de consument meer bepaald werd door de prijs en zag een grotere volumedaling bij biologisch dan bij gangbaar', schrijft het Nederlandse ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwalitiet op de eigen website Agroberichten Buitenland.
Duurzaamheid
Volgens Belgische experts spelen duurzaamheidslabels, naast een hogere prijs, een belangrijke rol in de afname van biologische bestedingen. NutriScore, Eco-Score, eco-friendly, lokaal en plantbased naast het biologische label zorgen voor concurrentie als het gaat om de voedingsbewuste consument.
Ondanks de daling in de Waalse biologische consumentenbestedingen in 2022, blijft Wallonië zowel in relatieve als absolute cijfers de bio-kampioen van België. In absolute cijfers is Wallonië goed voor 416 miljoen euro aan biologische consumentenbestedingen (-6 procent), Vlaanderen voor 408 miljoen euro (+3 procent) en Brussel voor 131 miljoen euro (-9 procent). Uit de Nederlandse analyse van de Belgische biologische markt blijkt ook dat bijna ieder Belgisch gezin wel een keer in het jaar iets biologisch koopt.
Tekst: Guus Daamen
Als zoon van een fruitteler opgegroeid tussen de appelbomen in Gelderland. Tijdens mijn master Journalistiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam mij verder gespecialiseerd in politiek. Schrijft voor Agrio voornamelijk over Politiek en Beleid. Luistert, vraagt en onderzoekt. Andere passie: sport.
Beeld: PXhere
Bron: Agroberichten Buitenland