WUR: Consumenten gaven in 2022 1,8 miljard euro uit aan biologisch
Gekeken werd naar de supermarkten, de foodservice (horeca, catering, zorginstellingen, en recreatie) en de speciaalzaken voor duurzame voeding zoals de reformwinkel.
Stijgende prijzen
'De belangrijkste oorzaken van de daling zijn de verschuiving van de consumentenvraag van de detailhandel terug naar de foodservice (horeca en catering, zorginstellingen en recreatie), corona en de stijgende prijzen van voedsel', schrijft de WUR.
De consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel zijn in 2022 met 13 procent gegroeid naar 10,8 miljard euro. De totale bestedingen aan voedsel zijn gestegen met 15 procent, goed voor 58.5 miljard euro. Inflatie en een verschuiving van de consumentenvraag van de detailhandel naar de foodservice na COVID-19 spelen een belangrijke rol bij deze ontwikkelingen. WUR: 'De stijging in de afzet van duurzaam en het totaal aan voedsel is vooral in de foodservice relatief groot, maar het aandeel duurzaam voedsel daar is veel lager dan in de detailhandel.'
Dranken
Als er wordt gekeken naar het aandeel van duurzaam voedsel bij alle afzonderlijke productgroepen, is deze licht gedaald of gelijk gebleven. Het aandeel van producten met een keurmerk is het meeste gedaald bij Eieren (van 66% naar 60%) en Vis (57% naar 53%). Wel zijn in alle productgroepen bestedingen aan duurzaam voedsel gestegen. Dat is het meest te zien bij Dranken (27%).
Supermarkten en speciaalzaken voor duurzame voeding (vooral verkoop van voedingsmiddelen van biologische en biodynamische oorsprong) hebben in 2022 te maken met een verschuivende vraag van de retail terug naar de foodservice na COVID-19. Tegelijkertijd is de stijging in bestedingen in deze kanalen lager dan de voedselprijsstijgingen van 10-11%, en bij speciaalzaken voor duurzame voeding zelfs negatief.
Foodservice
De foodservice laat in 2022 een verder herstel zien in de afzet van duurzaam en overig voedsel. Na de periode van COVID-19-gerelateerde beperkingen in 2020 en 2021 zijn de bestedingen aan voedsel in dit verkoopkanaal weer op het niveau van vóór corona. De bestedingen aan duurzaam voedsel zijn met 52% gestegen, de totale bestedingen met 43% ten opzichte van 2021.
De bestedingen aan duurzaam voedsel in de supermarkten in 2022 zijn 10 procent hoger dan in 2021, aan totaal voedsel 6 procent. Speciaalzaken voor duurzame voeding kennen een daling van 4 procent in de bestedingen. Dit geeft aan dat in supermarkten relatief evenveel aan duurzaam voedsel is besteed als in 2021, maar ook dat de volumes van verkochte producten in beide afzetkanalen zijn afgenomen.
Biologisch in top drie
Consumenten besteedden circa € 3,8 mld. aan producten met het Beter Leven keurmerk. Aan Rainforest Alliance gaven ze € 2,6 mld. uit en Biologisch € 1,8 mld. De grootste procentuele stijging in de bestedingen is te zien bij producten met Rainforest Alliance (+16%). Voor Rainforest Alliance geldt dat dit keurmerk in toenemende mate op producten is te vinden die eerder het keurmerk UTZ Certified hebben gedragen. Begin 2018 is Rainforest Alliance gefuseerd met UTZ Certified. UTZ Certified wordt in de loop van de tijd uitgefaseerd. De bestedingen aan producten met UTZ Certified zijn meegenomen in de bestedingen aan Rainforest Alliance.
Beter Leven (€ 3,8 mld. consumentenbestedingen) is in 2022 het grootste keurmerk in de bestedingen in de gemeten verkoopkanalen, gevolgd door Rainforest Alliance (€ 2,6 mld.) en Biologisch (€ 1,8 mld.). De WUR: 'Naar schatting heeft de Nederlandse consument in 2022 nog enkele miljoenen euro’s extra besteed aan duurzaam voedsel met het keurmerk Biologisch in de verkoopkanalen die niet meegenomen zijn in deze monitor, zoals winkels in buitenlandse voeding, ambulante handel, puur onlinehandel, en voedingsspeciaalzaken als bakkerijen, slagerijen en delicatessenwinkels.'