PLUS gaat kalfbijkoe-melk van Kalverliefde verkopen
In Nederland zijn er slechts zo’n 25 van de 15.000 boeren waar de kalveren na de geboorte langer bij hun moeder mogen blijven. Meestal wordt het kalf gelijk gescheiden van de moeder, voordat ze een band vormen. Op deze manier is er meer melk beschikbaar voor de verkoop voor menselijke consumptie. Melk van melkveehouderijen waar de kalveren bij hun moeder drinken is daarom duurder en veel boeren kiezen daar daarom niet voor.
Meer vraag
Het merk Kalverliefde zorgt voor een doorbraak en is dé drijvende kracht achter de groei van deze kalfvriendelijkere zuivel. Kalverliefde, gerund door Janina van der Drift, heeft kalfbijkoe-melk opgeschaald van de boerderijwinkel naar het supermarktschap. Kalverliefde is een euro duurder dan gangbare melk, maar veel consumenten hebben er de hogere prijs graag voor over. De toenemende vraag vanuit supermarkten, maar ook horeca, zorgt ervoor dat meer boeren kunnen omschakelen en voortaan het kalfje bij de koe kunnen gaan houden.
Kalverliefde startte precies een jaar geleden met drie biodynamische melkveehouders, maar heeft sindsdien twee andere melkveehouders de kans gegeven om om te schakelen naar een ander boerderijsysteem waarbij de kalfjes 1 tot 3 maanden bij de moeder blijven.
Biologisch-dynamisch melkveehouders Anne en Anneke Koekoek van de Harmannahoeve in Harlingen (FR) konden aansluiten door de stap van PLUS. Anneke: „We hebben weleens geëxperimenteerd met het kalfje bij de koe houden, maar nooit doorgezet. Nu er echt vraag naar is en we krijgen er een vergoeding voor willen we dit structureel gaan oppakken. Het gaat wel een uitdaging worden, want we verwachten een hoop kalfjes de komende tijd. We vinden het vooral spannend of de kalfjes wel tam worden. Als ze door de moeder worden grootgebracht, zijn ze toch minder aan mensen gewend. Gelukkig zijn we al een paar keer bij andere boeren met meer ervaring hierin op bezoek geweest om het vak af te kijken”.
Wet dieren
Twee boeren met ieder 10 jaar ervaring vroegen Caring Farmers twee jaar geleden om te helpen met het verspreiden van hun kennis. Dat leidde tot de website KalfjesbijdeKoe.nl. Hier delen boeren hun kennis, en kunnen consumenten alle verkooppunten in het land vinden, van melktap tot boerderijwinkel tot supermarkt. Hanneke van Ormondt van Caring Farmers: „Met de nieuwe Wet Dieren in aankomst, lijkt kalf bij koe een vaster onderdeel te gaan worden in de melkveehouderij. Dat betekent nogal wat, en is niet zomaar mogelijk. Dat vergt een gezamenlijke aanpak van overheid, markt, keten, consument en boer. Maar dat het moeilijk zal worden, is geen reden om vast aan de slag te gaan. Janina van der Drift doet dat vast met Kalverliefde.”
Tekst: Guus Daamen
Als zoon van een fruitteler opgegroeid tussen de appelbomen in Gelderland. Tijdens mijn master Journalistiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam mij verder gespecialiseerd in politiek. Schrijft voor Agrio voornamelijk over Politiek en Beleid. Luistert, vraagt en onderzoekt. Andere passie: sport.
Beeld: Caring Farmers
Bron: Caring Farmers