Mobiele slachteenheden technisch haalbaar in Belgë
Voedselveilgheidsregels vormen nog obstakel in
Deze zomer werd de haalbaarheidsstudie voor een mobiele slachteenheid die minister Weyts bestelde, afgerond. De studieresultaten liepen gelijk met de haalbaarheidsstudie die BioForum samen met Odisee Hogeschool uitvoerde. „De opgevraagde studie besluit dat een mobiele slachteenheid een goede oplossing kan zijn voor het stress- en angstvrij slachten van een dier als er nog enkele obstakels zouden kunnen worden weggewerkt,” antwoordde minister Weyts aan Vlaams parlementslid Stijn De Roo die in een schriftelijke vraag naar de resultaten vroeg.
Technisch gezien is een mobiele slachteenheid dus haalbaar. „Maar de slachtkosten zouden ongeveer het dubbele van een reguliere slachting bedragen”, aldus Weyts. Daarnaast is er volgens de minister nog een belangrijk obstakel: de korte maximale tijdsduur waarbinnen het karkas van het dier in het slachthuis moet zijn. Volgens de Europese regelgeving moet het karkas van het dier binnen de twee uur in het slachthuis afgeleverd worden, maar FAVV is hier uit voorzorg strenger en heeft dit beperkt tot 45 minuten.
Deze zeer korte tijdsduur van 45 minuten om het dier te doden, het karkas op te laden en dit af te leveren in een slachthuis, maakt dat een mobiele dodingsunit in de praktijk in Vlaanderen momenteel niet haalbaar is. De haalbaarheidsstudie voor een mobiele slachteenheid besluit dan ook dat het enkel zinvol is om verdere stappen te zetten als de maximale tijdsduur van 45 minuten tussen doden en aankomst in het slachthuis verlengd wordt. De Belgische minster laat weten dat het tijdslot mogelijk verlegd kan worden, als onderzoek dit uitwijst. Aan de universiteit van Luik liep een wetenschappelijk onderzoek naar mogelijke effecten van de verlenging van de tijdsduur van 45 minuten op de voedselveiligheid. Dit onderzoek werd in juli 2023 afgerond, maar de resultaten zijn nog niet bekend.
„Als deze resultaten gunstig zijn, zal een overleg opgestart worden met het FAVV om te bekijken of een verlenging van de maximale transportduur mogelijk is. Eens dat het geval is, zullen nog een aantal zaken met het FAVV moeten worden uitwerkt, zoals de erkenning van het slachthuis en de regelgeving omtrent het slachtafval."
Tekst: Anna Veltman
Opgegroeid op het gemengd biodynamische bedrijf van Warmonderhof. Gestudeerd aan de HAS in Dronten en Wageningen UR. Naast het werk op ons biologische akkerbouwbedrijf in Biddinghuizen ben ik werkzaam als redacteur voor Ekoland én trotse eigenaar van een hele grote mobiele kippenkar.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Vilt.be