FiBL: Biologische markt groeit weer na stabilisering inflatie
Tijdens Fruit Attraction in Madrid vond onlangs het zesde Biofruitcongres plaats. Directeur Michael Curran van FiBL kon melden dat de vraag naar biologische producten sinds het tweede semester van 2023 in veel landen weer aantrekt, nu de inflatie zich stabiliseert. FiBL is een Europees onderzoeksinstituut dat de biologische markt wil stimuleren. ‘De groei van de biologische vraag lijkt weer op het goede spoor te zitten’, aldus Curran.
China derde afnemer
De detailhandelsverkoop van biologische producten is de afgelopen twintig jaar verzevenvoudigd tot 125 miljard euro in 2021. Zo meldde FiBL verder. China is nu de derde afnemer in grootte met een aandeel van 9 procent op de wereldmarkt, na Europa (EU27 + Zwitserland) 40 procent en de VS (39 procent).
Winstgevend
Projectdirecteur Miriam van der Waal van A-Insights Consulting gaf een toelichting op de omzet- en winstgevendheidstrends sinds 2012 en de belangrijkste kansen voor de biologische sector in de toekomst. In de periode 2012-2021 groeide de verkoop van verse biologische producten snel (tussen 7 en 13 procent per jaar). Maar door het uitbreken van de Covid-19-pandemie en de daaropvolgende inflatie zijn de gemiddelde EBIT-marges van biologische bedrijven gekrompen van 2,7 procent in 2020 (versus 1,4 procent voor het conventionele segment) tot 1,7 procent in 2021 en 0,1 procent in 2022, terwijl de conventionele sector zijn niveau heeft zien stabiliseren op 1,9 procent. ‘Met de doelstelling van de EU Green Deal om in 2030 25% biologische landbouw te bereiken, zal het overheidsbeleid ongetwijfeld ook bijdragen aan het stimuleren van de biologische markt en consumptie’, aldus Van der Waal.
Hele keten verantwoordelijk
Naturland-directeur Steffen Reese beschouwt het als een gezamenlijke taak voor de biologische keten om verantwoordelijkheid te nemen met het oog op de ‘catastrofale klimaatverandering en de toenemende schade die het veroorzaakt’. ‘We zullen biologisch of helemaal niet eten’, aldus Reese, die biologische producten ziet als de enige manier om de biodiversiteit te behouden, het dierenwelzijn te respecteren en sociale normen te waarborgen door echte waarde aan voedsel te geven. ‘Tot 2022 heeft de klimaatverandering naar schatting voor 251 miljard euro aan schade veroorzaakt.’ In dat jaar daalde de omzet in biologische producten in Duitsland licht (-0,35 procent) tot 15,31 miljard euro, na een verdubbeling in de afgelopen zeven jaar. Supermarkten zijn goed voor 66,7 procent van de biologische omzet in het land, speciaalzaken voor 20,5 procent en e-commerce voor de resterende 12,8 procent.
Mondiale experts en markleiders op Biofruitcongres
Aan het Biofruitcongres namen mondiale experts en marktleiders deel, waaronder Michael Curran (FiBL), Miriam van der Waal (consultant bij A-Insights), Sophie Pagnon (hoofd marketing van Ecoveritas) en Steffen Reese (directeur van Naturland). Zij deelden hun visie op de herstellende markt, strategieën om de vraag te stimuleren en de bredere holistische rol van de biologische sector.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Susan Rexwinkel