Jumbo: extra promotie zorgt voor meer online consumptie biologische producten
Dit gebeurt door middel van cross sells: klanten die een pak biologische melk toevoegen aan hun winkelmandje, zien automatisch suggesties voor andere biologische producten, zoals muesli en fruit. Jumbo heeft na de succesvolle pilot besloten om deze nudges blijvend in te zetten. Nudgen is een gedragspsychologische motivatiechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen.
Supermarktketen Jumbo, zuivelcoöperatie Arla Foods, Coöperatie Eko Holland en Bionext werken middels nudges samen om biologische producten meer zichtbaarheid te geven en een duurzame keuze te stimuleren. Afgelopen zomer vond er gedurende acht weken online een pilot plaats, om te onderzoeken hoe online klanten van Jumbo vaker voor biologisch kiezen, om op die manier het aandeel biologisch zuivel te vergroten. Een instapproduct als zuivel blijkt een goede manier om de consumenten ook andere biologische producten te laten proberen.
Effect
„We zien dat de inzet van cross sells en het tonen van een inspiratielijstje bij zoekgedrag naar zuivel, groente, fruit en eieren ervoor zorgen dat er meer biologische producten worden gekocht. Om die reden laten we die nog een tijdje staan”, aldus Severine Hennissen, Lead Shopmanager E-commerce bij Jumbo Supermarkten. „Hoewel de inzet van nudges mooie inzichten oplevert, zullen we meer moeten testen om erachter te komen hoe we consumenten kunnen helpen bij het maken van de keuze voor biologisch.”
Biologisch is een duurzame keuze, omdat biologische boeren investeren in gezonde bodem, zonder kunstmest. Ze voeden de bodem met compost en mest van eigen boerderij, waardoor de weide vol groeit met kruiden, klavers en bloemen. Een gezonde bodem is beter bestand tegen extreme weersomstandigheden door klimaatverandering, omdat het gras en andere plantensoorten een groot wortelnet kunnen ontwikkelen. Op deze manier draagt de biologische boer bij aan de veerkracht van het ecosysteem.
Europese campagne
De online pilot is onderdeel van de Europese consumentencampagne ‘De mooiste boodschap is bio’, met als doel om consumenten structureel vaker voor biologisch te laten kiezen. Deze driejarige campagne is in 2022 door Bionext gestart. Door de inzet van nudges in de winkel en online winkelomgeving, worden consumenten gestimuleerd om voor biologisch te kiezen. Er staan komend jaar meer nudges op de planning, zowel in de winkel als online. Om de nudges op alle productcategorieën mogelijk te maken, wordt vanuit de campagne doorlopend samenwerking gezocht met partijen binnen de keten.