Vlaamse bio consument haakt niet af
De sterk gestegen grondstofprijzen en de huidige onzekerheid in de landbouwsector zorgen er mede voor dat de aangroei van het bio-areaal heel lichtjes stijgt met 1,6 procent en het aantal landbouwbedrijven onder controle voor biologische productie nagenoeg status quo blijft. Eind 2022 waren er 626 biologische landbouwbedrijven in Vlaanderen, een toename van 0,8 procent. 1,6 procent van de landbouwgrond in Vlaanderen is biologisch gecertificeerd, terwijl Vlaanderen de ambitie heeft om dit tegen 2027 op 5 procent te krijgen.
Varkenshouderij licht gegroeid
Uit de cijfers wordt ook duidelijk dat de vooral biologische pluimveesector onder druk stond in 2022, waar veel bedrijven (tijdelijk?) zijn gestopt met bio. De biologische varkenshouderij groeide dan wel weer, al had die sector het ook moeilijk. In de bioketen zijn er 3 procent minder bedrijven actief als bereider, distributeur, opslag, importeur en/of exporteur van biologische producten dan in het voorgaande jaar.
Bio uitgaven stijgen met 3 procent
Positiever nieuws is er te melden over de consumptie van bio. De consument haakte niet af. In tegenstelling tot de andere regio’s in België groeien de biologische voedings- en huishoudbestedingen in Vlaanderen in 2022 met ruim 3 procent naar 414 miljoen euro. De bio uitgaven aan verse voeding gaan eveneens in tegen de algemene trend met een stijging van 5 procent naar 185 miljoen euro.
Hoewel de kloof kleiner wordt, heeft Vlaanderen qua bio bestedingen nog steeds een achterstand op Wallonië. De Vlaming spendeert gemiddeld 62,50 euro aan biologische producten, dat is nog altijd heel wat minder dan de Brusselaar (122 euro) of de Waal (117 euro). Het totale marktaandeel van bio producten in Vlaanderen stabiliseert op 2,4 procent, maar blijft aanzienlijk lager dan in Wallonië met 4,5 procent. 2022 blijkt niettemin een goed jaar voor de biologische verse voeding in Vlaanderen, want dat marktaandeel stijgt van 3,4 naar 3,6 procent. Op productniveau hebben de bio vleesvervangers en bio-eieren met elk bijna 12 procent het hoogste aandeel.
Supermarkt belangrijkste afzetkanaal
De welgestelde gezinnen met kinderen en de welgestelde gepensioneerden blijven de belangrijkste groep bio kopers, maar hun percentages biologische aankopen in hun totale bestedingen zakken in 2022 wel tot net onder de 4 procent. De klassieke supermarkt blijft in Vlaanderen het grootste bio kanaal, voor het gespecialiseerde verkoopkanaal. De hoevewinkel en de boerenmarkt zijn kleinere afzet kanalen, maar hebben het hoogste aandeel aan bio producten in hun assortiment. Tot slot wordt ook duidelijk dat de bekendheid van het Europese bio label bij de Vlaamse consument een flink eind onder het Europees gemiddelde ligt.
Groeiambitie
Wil de Vlaamse bio sector tegen 2027 de groeiambities uit het Strategisch plan Bio verwezenlijken, dan moeten alle partners van dit plan aan het werk, te beginnen met het stimuleren van meer afzet voor bio.
Tekst: Anna Veltman
Opgegroeid op het gemengd biodynamische bedrijf van Warmonderhof. Gestudeerd aan de HAS in Dronten en Wageningen UR. Naast het werk op ons biologische akkerbouwbedrijf in Biddinghuizen ben ik werkzaam als redacteur voor Ekoland én trotse eigenaar van een hele grote mobiele kippenkar.
Beeld: Anna Veltman
Bron: Bioforum.be