Vijf grote Duitse voedingbedrijven op de bres voor etikettering GGO-voeding
De voedingsmiddelenbedrijven die open brief aan Weber hebben gestuurd zijn Alb-Gold, Alnatura, dm, Andechser Mölkerei en Frosta. Zij doen een beroep op de leider van de Europese Volkspartij (EVP) om te pleiten voor de speciale status van GGO-vrij voedsel. Alle bedrijven uit de voedselproductie en -handel in Duitsland worden uitgenodigd om de open brief te ondertekenen.
Aanstaande stemmingen
De reden voor het initiatief zijn de komende onderhandelingen en stemmingen in het Europees Parlement over de vraag of voedsel dat met nieuwe gentechnologie is geproduceerd, ook in de toekomst herkenbaar zal zijn in de EU. ‘De Europarlementariërs van de CDU/CSU en hun EVP-fractie in het Europees Parlement spelen hierin een sleutelrol’, aldus de vijf bedrijven. ‘Zij willen producten van nieuwe genetische manipulatie nog meer dereguleren dan de Europese Commissie.’
Ook demonstranten staan voor de tweede keer in Brussel om het wetsvoorstel tegen te houden.
Geen verplichting meer
‘Het huidige standpunt van de EU-landbouwcommissie voorziet niet langer in een etiketteringsverplichting, zelfs niet voor zaden, en ook niet in coëxistentieregels voor teeltvormen met en zonder genetische manipulatie’, legt Bioland-voorzitter Jan Plagge uit.
De Association of Food without Genetic Engineering (VLOG), de biologische landbouwvereniging Bioland, de Association of Organic Food Manufacturers (AöL) en de Federal Association of Natural Food Products (BNN) ondersteunen de bedrijven in hun initiatief.
Transparantie juiste weg
‘Iedereen moet kunnen begrijpen of een voedingsmiddel met of zonder genetische manipulatie is geproduceerd om dienovereenkomstig een beslissing te kunnen nemen’, benadrukt Felix Ahlers, algemeen directeur van Frosta. ‘Een transparante vermelding op de verpakking, zoals wettelijk vereist, zou de juiste weg zijn.’
‘Hoewel genetische manipulatiemethoden nu nauwkeuriger zijn dan in het verleden, zijn er nog steeds risico's die moeten worden overwogen en beheerd. Daarvoor hebben we een duidelijke etikettering nodig als basis voor de besluitvorming’, voegt Kerstin Erbe, directeur productmanagement van dm toe.
Eis van klanten
‘Meer dan 90 procent van de klanten eist uitgebreide veiligheidstests voor genetisch gemodificeerde planten en verplichte etikettering van genetisch gemodificeerd voedsel’, zegt Götz Rehn, algemeen directeur van Alnatura. ‘Het mag niet zo zijn dat politici handelen tegen de duidelijke wil van de meerderheid.’
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Ellen Meinen