Kalf bij de Koe-melk stuwt afzet ZuiverZuivel

De Kalf bij de Koe-melk werd in oktober 2022 geïntroduceerd, tegelijkertijd met het onafhankelijke Kalverliefde-merk waar ZuiverZuivel mee samenwerkt en de verpakkingen voor afvult.
De consument heeft absoluut interesse in deze melkstroom, zegt Crombags. „De meeste vragen die bij ons binnen komen, gaan over kalveren bij de koe. Dierenwelzijnsorganisaties richten er ook de aandacht op. Die melk voldoet aan een zekere behoefte van de consument, ook in de supermarkt.”
Yoghurtlijn erbij
ZuiverZuivel-melk is verkrijgbaar bij Odin en Ekoplaza; Kalverliefde-melk bij AH en Plus. De Kalverliefde-melkstroom is nu circa 12.000 liter in de week, meldde initiatiefneemster Janina van der Drift onlangs. ZuiverZuivel houdt de volumes aan melkstromen strikt onder de pet, maar wil wel kwijt dat de afzet door die lijn met 10 procent is gegroeid. Dat biedt voldoende perspectief om vanaf maart naast de dagverse melk ook een Kalf bij de Koe-yoghurtlijn in de markt te zetten.
Zes boeren
ZuiverZuivel ontvangt melk van 25 biologisch-dynamische boeren, van wie er zes de kalveren bij de koe houden. De belangstelling onder boeren om ook die stap te gaan zetten, is groeiende, ervaart ZuiverZuivel. Een maand het kalf bij de koe is de minimum vereiste, maar de meesten doen het zo’n drie maanden. Melkveehouders die eraan meedoen, beuren 7 cent extra per liter ter compensatie van de meerkosten. Crombags: „Het lastigste was het nog om die melk apart op te laten halen, ook al werken we met compartimenten in de RMO-wagens.”