Bijna de helft van de consumenten wil biologische variant van huismerkproducten
Bij een groter biologisch aanbod in de winkel zou 32% vaker biologisch kopen. Supermarkten, waar 75% van de biologische producten worden verkocht, hebben grote invloed op de biologische consumpties. Zij zetten dit jaar vol in op biologisch: PLUS ambieert een verdubbeling van het omzetaandeel biologisch (naar 6%) en Albert Heijn zet in op maximale groei van biologisch.
Vergroten biologisch aanbod
Een groot deel van de consumenten ziet graag meer biologisch in het schap: 32% van de Nederlandse huishoudens zou vaker biologisch kopen als supermarkten meer biologisch zouden aanbieden, zo blijkt uit nieuwe GfK cijfers (2024). 42% van de consumenten wil graag dat supermarkten een biologische variant van het huismerk product in hun assortiment opnemen en 26% zou meer biologisch kopen als hun favoriete A-merk een biologisch alternatief biedt. Het vergroten van het biologisch aanbod is de meest effectieve manier voor de groei van biologisch.
Behoefte stijgt
De behoefte naar biologisch stijgt van 42% naar 57% wanneer de consument weet wat biologisch is. Een gemis aan kennis van biologisch en de voordelen hiervan zijn grotendeels reden om niet meer biologisch te kopen: 31% geeft aan biologisch te kopen en bereid te zijn hier meer voor te betalen omdat ze weten wat de voordelen van biologische producten zijn. Meer communicatie over de voordelen zou consumenten helpen om vaker voor biologisch te kiezen. Middels nudges in de winkel, zoals schapkaartjes, worden consumenten steeds vaker geïnformeerd.
Uit de nieuwe omzetcijfers van de sector blijkt dat Nederlanders vaker en meer biologisch kopen en dan met name meer verse biologische producten (+ 57%), zo maakte GfK afgelopen week op de Biobeurs bekend. De omzet van biologische producten groeide met 42% ten opzichte van 2021.
Beeld: Susan Rexwinkel Agrio archief
Bron: Bionext