Succesvolle opschaling van aandeel biologisch en lokaal in bedrijfscatering Noord-Brabant
Bij het begin van de pilot lagen deze getallen op 2,65 procent voor biologisch en 10,8 procent voor lokaal. Een recentelijk gepubliceerd rapport laat nu zien dat het aandeel biologisch is gestegen naar bijna 12 procent. Hiermee is het doel nog niet gehaald, maar een stijgende lijn is zichtbaar. Het lokale en regionale aandeel is gemeten op 12,21 procent, daarmee is het doel ruimschoots gehaald.
Koffie
Bij aanvang is besloten dat koffie en thee niet onder de producten valt, omdat deze al een groot aandeel hebben en in de regel niet lokaal zijn. Mocht koffie wel worden meegerekend dan halen verschillende deelnemers meer dan 26 procent biologisch, ruim boven de doelstelling. De resultaten van de pilot laten zien dat vooral biologische zuivel, vruchtensappen en biologische broodjes goed scoren. Proeverijen en nudging zijn ook succesvol gebleken om bezoekers aan te zetten tot het maken van een biologische keuze.
De belangrijkste knelpunten voor opschaling van deze productgroepen is de beschikbaarheid, prijs en logistiek. Reguliere groothandels hebben vaak een beperkt assortiment en verschillende deelnemers zijn daardoor uitgeweken naar biologische groothandels en lokale aanbieders. Bestaande cateringcontracten zijn hierin wel een belemmering gebleken. Ook blijft de vraag nog altijd of de consument bereid gaat zijn om meer te betalen voor biologische producten.
Actieplan
De pilot resultaten laten zien dat er goede mogelijkheden zijn om het aandeel biologisch en lokaal in de bedrijfscatering, en daarmee ook de horeca, substantieel te verhogen. Dit sluit ook goed aan bij het Nationaal Biologische Actieplan van het Ministerie LNV. In dit plan is een van de doelstellingen ook het verhogen van biologische producten in de foodservice.
Tekst: Lotte Opdam
Beeld: Natasja Beverloo