D-day voor toelaten gentech-voedsel, supermarkten zien gmo-vermelding niet zitten
Koomans (Odin): ‘Diversiteit neemt af door de versoepeling GMO’
Genetische modificatie met gentech is een gen van een ander organisme in een andere plant inbrengen. Dit bestaat al 30 jaar, maar tot nu toe mag dit alleen met de juiste etikettering. Merle Koomans van Odin: „We maken ons zorgen over die onduidelijkheid straks, wanneer het niet meer hoeft te worden vermeld. Onderzoek wijst uit dat mensen de keuze willen hebben. Maar het is straks niets meer te herkennen, je kunt dan niet kiezen. In tijd van het belang onderkennen van transparantie in de voedselketen, zou het er natuurlijk juist wél op moeten staan! Dat is niet eerlijk; zet het er op als het er in zit.”
Commercie baas over zaad
Koomans wil niet dat alleen ‘de grote agro-chemische bedrijven’ de veredeling van gewassen in handen krijgen. „Voor bijvoorbeeld Bayer is het gewoon een verdienmodel. Met het loslaten van de regels kunnen zij meer patenten op biologische eigenschappen krijgen. Dat betekent dat genetisch uitgangsmateriaal dat voor iedereen beschikbaar was, door hen dan wordt afgesloten voor andere partijen.” Dat betekent het einde van de diversiteit wereldwijd? „Zo sluit je het vrije zaadgoed af voor de rest van de wereld; zo neemt de diversiteit verder af, dan kan alleen de commercie nog veredelen. Honger en klimaatverandering worden op deze manier zéker niet opgelost. We willen juist robuuste rassen, diversiteit en een ecologisch systeem dat zelf kan anticiperen.”
Vermelding op verpakking
En nee, ‘GMO gebruikt’ zouden ook supermarkten nu liever niet vermelden op de verpakking omdat klanten volgens de winkeliers door de bomen het bos niet zien. De supermarkten AH, Lidl, Plus en Aldi reageren op de vraag of er verplicht ‘GMO gebruikt’ op verpakkingen moet komen te staan, in het geval er gebruik is gemaakt van GMO. Wat vinden supermarkten? Nee, zegt Plus; „We moeten niet nu al dergelijke technische termen gebruiken, want consumenten weten nog niet eens wat de definitie van bio is.” Ook Lidl is afwijzend, en voegt toe ‘dat er al zóveel keurmerken zijn, dat dit te veel zou worden’.
Nog meer uitingen op verpakkingen? Dat speelt volgens de supermarkten in het buitenland wel veel meer. Dan zal het een kwestie van tijd zijn, tot het ook in Nederland aan de orde zal zijn, voorspellen in elk geval de supermarkten die ook vestigingen in het buitenland hebben.
Geen keuze
Ofwel. Als het er door komt, de versoepeling, is niet alleen dat een groot verlies voor de sector, maar is het nog zorgelijker, volgens Koomans van Odin, dat de consument niet eens meer kán kiezen voor wel of niet met behulp van gentech geproduceerd voedsel. Omdat het eenvoudigweg niet op de verpakking hoeft te staan. Waar de ‘gewone’ supermarkten dan ook nog eens voorstander van zijn.
Luister naar het hele gesprek (8 minuten) met Merle Koomans, van Odin, op NPO Radio 1.