Robin Food mobiliseert ‘collectieve intelligentie’ van de bio-markt

Op uitnodiging van Robin Food boog zich een select gezelschap van bio-mkb retail, NGO’s en beleidsmakers zich over het bio-beleid van het ministerie van LNV, inspirerende voorbeelden van supermarktketens en nieuwe verdienmodellen voor maatschappelijke waardecreatie. Want volgens de coalitie zijn de uitdagingen talrijk en urgent groot: afnemende bodemvruchtbaarheid, vervuild water, afnemende biodiversiteit, opwarming van het klimaat, druk op natuurgebieden en voeding gerelateerde gezondheidsuitdagingen.
Sociale ongelijkheid
‘Maar ook toenemende sociale ongelijkheid en de daarmee samenhangende beperkte toegang tot gezonde en natuurlijke voeding zijn aanleiding voor actie, aldus Robin Food. ‘Terwijl het politieke klimaat voor duurzaamheid onder druk staat stoomt een groep koplopers gestaag op met ambitieuze initiatieven om de vraag naar bio te stimuleren en de transitie naar een nieuwe landbouw te versnellen.’
Actieplan Biologisch
Henk Offringa, topambtenaar Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) opende samen met Sepha Smit, Senior Advisor Biologische Landbouw en Marktontwikkeling bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De twee sprekers benadrukten de spilfunctie van de biologische landbouw als aanjager van duurzame landbouw. Zij konden rekenen op grote complimenten van de aanwezigen voor de nieuwe wind na jaren van radiostilte.
Stimuleren van de vraag
Prominente retailers deden uit de doeken hoe zij inzetten op een groeiende consumentenvraag naar bio. COOP’s Thomas Roland en de Deense bio-expert Paul Holmbeck gingen dieper in op een verscheidenheid aan 'nudge' technieken om de vraag naar bio te versterken. Vervolgens namen Anton Järhild van ICA Zweden en Rebekah Simmons van Lidl Nederland de aanwezigen in een vogelvlucht mee in hun bio-ambities en de campagnes die bewezen effectief zijn.
Hutspot akkoord
Jaap Korteweg van Those Vegan Cowboys promootte het idee van het Hutspot akkoord tussen telers en supermarktketens, waarin conventionele aardappelen, peen en uien volledig vervangen worden door biologische. Charlotte Linnebank van Questionmark daarover: ‘Supermarkten mogen meer ambitie tonen om hun biologische assortiment steviger neer te zetten en zich niet te verbergen achter het gemakkelijke excuus van de ‘keuzevrijheid van de consument’.'

Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Natasja Beverloo
Bron: Robin Food Coalition