Kwartiermaker Sepha Smit moet bio mainstream maken, ‘gezondheid’ is geen thema
‘De wereld van 9 procent is veel gemakkelijker’
Sepha Smit komt uit de mainstream en heeft haar sporen verdiend in de retail. Smit werkte dertien jaar bij Plus, waar zij onder andere alle huismerkmelk verving voor een biologische variant. Ze noemt zichzelf een commerçant, die nu bij de overheid grote duurzaamheidsambities concreet wil maken. Smit werkt sinds vijf maanden in opdracht van LNV, als Senior Advisor Biologische Landbouw en Marktontwikkeling bij RVO. Met haar heeft RVO een kwartiermaker die de komende jaren zeer ambitieuze doelen wil bereiken.
Grote stappen
Van 4 naar 15 procent biologisch komen, kan in haar optiek alleen met grote sprongen. Want, zegt zij tijdens haar presentatie: „Als de sector kleine stappen blijft zetten, dan blijft het dezelfde problemen houden, omdat de sector dan nog steeds klein is.” Volgens Smit zou de afzet jaarlijks 30 procent moeten groeien om zo snel mogelijk minimaal 9 procent marktaandeel te realiseren. In de wereld van 9 procent marktaandeel is het voor de gehele sector makkelijker om kwaliteit te borgen, om beschikbaarheid te garanderen, te professionaliseren en hierdoor de prijs van het product betaalbaar te houden. Ze geeft aan dat de sector bij 9 procent relevanter en competitiever wordt. Het is een kwestie van ‘er door heen gaan’ om de ketens uiteindelijk effectiever te kunnen inzetten waardoor er kosten bespaard kunnen worden.
Om dit te kunnen bereiken moet de sector ‘met elkaar in cadans’ komen. Dit kan volgens Smit door samen de krachten te bundelen. Zij geeft aan dat een positieve houding hiervoor belangrijk is. Ze drukt benadrukt in haar presentatie dat de sector een mooie club moet zijn, die aansluitingen moet zoeken, anderen verwelkomt en goed naar elkaar luistert.
Krachten bundelen op vier thema’s
Als kwartiermaker wil Smit samen met de gehele biologische sector en daarbuiten de krachten bundelen op vier thema’s. Ten eerste is bekendheid van het biologisch product met keurmerk bij de consument essentieel. Daarnaast zal de consument moeten begrijpen wat het keurmerk inhoudt. „Als er liefde ontstaat voor het product, dan krijgt het waarde,” legt Smit uit. Voor de consument zal een biologische optie altijd zichtbaar moeten zijn. In de horeca is dat op dit moment nog niet het geval. En als laatste: biologisch moet voor de consument zonder barrières verkrijgbaar zijn. Het vervangen van een product voor een biologische variant of het doen van goede promotie zijn hiervoor goede strategieën volgens haar.
Kaarten van de borst
Het is hierbij belangrijk dat het MKB, (zoals bijvoorbeeld supermarkten en horeca) inzicht moeten geven in omzet- en afzetgroei ambities voor de komende drie tot vijf jaar. Hierbij hoort een jaarlijkse update van de realisatie. Transparantie, dus voorspelbaar zijn, is essentieel voor een evenwichtige groei van de biologische sector en dat kan alleen als iedereen ‘de kaarten van de borst haalt’.
Kansen pakken
In het kader van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) moeten bedrijven rapporteren over hun maatschappelijke impact. Dit zou een uitgelezen kans zijn om de maatschappelijke voordelen van de biologische landbouw transparant te maken en te waarderen. Ook de eiwittransitie biedt volop kansen voor de biologische sector, benadrukt Smit.
Activiteiten komende drie jaar
Naast de bekende consumentencampagne die dit jaar van start zal gaan, lichtte Smit nog een tipje van de sluier op betreffende overheidsacties de komende jaren. Kort noemt zij een aantal onderwerpen: er zal binnenkort ingezet worden op een inkoopkeurmerk voor catering en horeca. Ook wordt er een cateringpilot afgerond waarin duidelijk moet worden welke stappen er nodig zijn om tot 25 procent bio te komen.
Gezondheid als hefboom
Vanuit de zaal komt de oproep dat de overheid moediger zou moeten zijn door meer op te komen voor de gezondheidsvoordelen van de biologische landbouw. Dit zou een enorm hefboomeffect kunnen hebben, maar naar de mening van vele aanwezigen is LNV hierin heel te behoudend. Sepha Smit en Henk Offringa (topambtenaar bij LNV en verantwoordelijk voor de uitvoering van het actieplan biologisch en tevens in de zaal om een update te geven over het actieplan biologisch) geven hier geen antwoord op. Gezondheid is nu geen onderdeel van de marktontwikkelingsstrategie, legt Smit later uit.
Robin Food Coalition
De Robin Food Coalition (RFC) is in 2023 opgericht en pleit voor een gezonde, biologische toekomst voor iedereen. De coalitie bestaat uit vijftig MKB bedrijven gericht op duurzaamheid en biologische landbouw. De RFC is opgericht om de positie van biologische bedrijven te versterken en bij te dragen aan het verder ontwikkelen van de markt.
Op de hoogte blijven van het nieuws en achtergronden uit de biologisch (dynamische) landbouw? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief, of lees drie maanden gratis Vakblad Ekoland én alle top artikelen online.