Consument koopt vaker mét keurmerk - bio groeit
Opvallend is de enorme groei van biologische fruit. Paulien Hoftijzer van Bionext zegt hierover dat dit waarschijnlijk komt omdat er meer biologisch fruit wordt aangeboden én dat het prijsveschil met gangbaar fruit kleiner is.
In het onderzoek valt ook te lezen dat er het afgelopen jaar 11,3 procent minder biologisch varkensvlees is verkocht. Ook de verkoop van biologische vleesconcerven blijft achter met 16,7 procent. Toch blijft de totale omzet van biologische voeding groeien en stijgt meer dan de totale markt (+14,5 procent). Daarmee komt de totale omzet van biologisch in 2023 uit op 1,6 miljard euro, in 2021 was dit nog 1,1 miljard euro. Naast groente en fruit verdubbelde ook de verkoop van biologische vis (32 procent) en kaas (22,4 procent). Biologische kruidenierswaren groeiden met bijna 12 procent.
Vis wordt met 80,2 procent het meest mét keurmerk gekocht (ASC en MSC), daarna eieren met 79 procent (biologisch, vrije uitloop of scharrel) en vlees(waren) staan door de sterke groei van kip op de derde plek met 60 procent.
Het Beter Leven Keurmerk is met afstand het grootste keurmerk, met bijna 3 miljard euro omzet. De keurmerkenmonitor neemt nog geen data van discounters Aldi en Lidl mee, dan zou de totale omzet van producten met een duurzamer keurmerk in 2023 naar schatting de omzetgrens van 10 miljard euro passeren.
Circana onderzoekt al jaren dezelfde keurmerken. Het volledige onderzoek is hier te lezen.
Tekst: Anna Veltman
Opgegroeid op het gemengd biodynamische bedrijf van Warmonderhof. Gestudeerd aan de HAS in Dronten en Wageningen UR. Naast het werk op ons biologische akkerbouwbedrijf in Biddinghuizen ben ik werkzaam als redacteur voor Ekoland én trotse eigenaar van een hele grote mobiele kippenkar.
Beeld: Ruth van Schriek
Bronnen: Bionext, Circana