Promotiecampagne Bionext biologisch assortiment Albert Heijn


Meer kennis over biologisch heeft invloed op het biologische aankoopgedrag, stelt Bionext over de promotiecampagne in de winkels van Albert Heijn. ‘De behoefte naar biologisch stijgt van 42 naar 57 procent wanneer consumenten weten wat biologisch inhoud’, aldus de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding. Zij baseert zich daarbij op GfK-cijfers uit 2024.
Voordelen van biologisch
’31 procent geeft aan biologisch te kopen en bereid te zijn hier meer voor te betalen, omdat ze weten wat de voordelen van biologische producten zijn. Subtiele aanpassingen in de winkelomgeving, zoals schapkaartjes, blijken zeer effectief in het aansporen van koopgedrag en het realiseren van een groter biologisch omzetaandeel.’ Deze vorm van promotie, het zogeheten nudging, bij Albert Heijn is onderdeel van de Europese consumentencampagne ‘de mooiste boodschap is bio uit Europa’ en loopt tot half juni.
Klanten inspireren
„We vinden het belangrijk om onze klanten te inspireren om vaker biologisch te kiezen”, zegt Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie bij Albert Heijn. „Daarom ben ik blij dat we samen met Bionext gedurende langere tijd kijken hoe we dat het beste bij het schap kunnen doen. Als supermarkt met het grootste aanbod biologische producten in Nederland zetten we onverminderd in op ons biologische assortiment en daar is dit project een mooi voorbeeld van.”
Cruciale rol
Bionext op haar beurt: ‘Supermarkten zijn goed voor 75 procent van de totale biologische omzet en hebben om die reden een cruciale rol in de groei van biologisch en de transitie naar een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem. Supermarkten erkennen die rol en kiezen er steeds vaker voor om biologisch prominenter aan te bieden of in te zetten op de zogeheten vervangingsstrategie, waarbij biologisch de standaard wordt.’
1.900 producten
Dat nu Albert Heijn ook landelijk start met nudges op biologisch is volgens ketenorganisatie Bionext ontzettend positief: ‘Albert Heijn heeft met 1.900 producten het grootste assortiment en heeft consumenten die biologisch willen dus ook veel te bieden. Eerdere nudgingpilots bleken zeer effectief in het stimuleren van de biologische verkoop, we zijn dan ook heel benieuwd naar de resultaten van deze campagne’, aldus Paulien Hoftijzer, communicatiemanager bij Bionext. Welke boodschap de consument het meest aanspreekt en wat de effectiviteit is van de nudges, wordt na afloop van de campagne geanalyseerd.