Voorgestelde Europese wetgeving ondermijnt de basis van gezond pootgoed en zaaizaad
De Europese Commissie heeft twee voorstellen gepubliceerd voor nieuwe verordeningen over het in de handel brengen van plantaardig en bosbouwkundig teeltmateriaal. In de voorstellen wordt uitgegaan van een verplicht duurzaamheids-, cultuur- en gebruikswaardeonderzoek voor alle rassen die nieuw op de markt komen. De definitie van de term duurzaamheid is afhankelijk van welke partijen deze vaststellen.
Duurzaamheidseis
De LTO-werkgroep Pootaardappelen maakt zich zorgen over de duurzaamheidseis. „Want wat is duurzaam? En voor wie is iets duurzaam? Een aardappelras kan in Nederland heel duurzaam zijn, bijvoorbeeld vanwege zijn phytophthoraresistentie of lagere stikstofbehoefte, maar dat wil niet zeggen dat dat in een ander land ook zo wordt gezien, en andersom. Als een ras het in het buitenland heel goed doet, maar door de EU niet als duurzaam wordt gezien, mogen we hem volgens deze nieuwe regels niet exporteren”, legt werkgroepvoorzitter Peter Berghuis uit.
Nieuwe duurzaamheidsverplichtingen in het voorstel werpen daarnaast een extra drempel op bij veredelaars om voor nieuwe rassen een registratie aan te vragen, geeft LTO aan. Als gevolg daarvan zullen er minder (en met vertraging) nieuwe rassen op de markt komen. „Daarmee werkt de wetgeving averechts: voor de verdere verduurzaming van teelten is snelle toegang tot nieuwe rassen en een grote variatie aan beschikbare rassen juist cruciaal”, aldus LTO.
Fytosanitaire risico’s
Daarnaast heeft LTO zorgen over de vrijheden die de Europese Commissie en de landbouwcommissie van het Europees Parlement voorstelt, waardoor er meer ruimte ontstaat voor niet-gecertificeerde handelsstromen. Dit leidt tot fytosanitaire risico’s die niet vooraf te overzien zijn.
Binnen de nieuwe regels is bijvoorbeeld de handel van buurman naar buurman makkelijker. In de huidige regelgeving moet elk transport zijn voorzien van een certificaat, de nieuwe voorstellen zijn daarin soepeler. „Dan heeft niemand meer zicht op wat er gebeurt met partijen, de tracering verdwijnt. Als er weer een quarantaineziekte wordt vastgesteld in een partij valt dan niet meer te herleiden wat de herkomst er van is. In de huidige regelgeving hebben we dat heel goed gedekt”, stelt Berghuis.
Voorstel aanpassen
Het voorstel werkt volgens LTO averechts op het beoogde doel van vereenvoudiging en verduurzaming. De landbouworganisatie pleit ervoor om het voorstel aan te passen waarin deze belemmeringen worden weggenomen. Als deze fundamentele gebreken niet worden weggenomen, is het voorgestelde beleid onuitvoerbaar en zal het gehele voorstel terug naar de tekentafel moeten.